Článek
Malou pravděpodobnost sobotního startu potvrdil novinářům ředitel NASA Michael Griffin. Mezitím na odstranění problému na palubě vesmírné lodi na Mysu Canaveral pracovalo jedenáct týmů inženýrů a techniků.
Ve čtvrtek nešetřila kritikou Ruská vesmírná agentura na adresu své americké kolegyně. Problémy s palivovým senzorem se podle Roskosmosu objevily už během testů v dubnu. Kvůli potížím byla vyměněna celá palivová nádrž a původně na květen plánovaný start musel být dvakrát posunut. Nový test za simulovaných startovních podmínek už závadu neobjevil. "Jednalo se o nevysvětlitelnou anomálii," prohlásil Griffin.
Američané po posledním neúspěšném startu nechtějí nic riskovat. "Dokud nebude bezpečnost stoprocentně zaručená, nikam se nepoletí," uvedl Michael Griffin. Každý odložený start stojí NASA přibližně 600 000 dollarů.
ISS zásobují jen Rusové
Od havárie Columbie muselo vesmírnou stanici ISS zásobovat Rusko, na technickou i finanční složitost si Rusové opakovaně stěžovali.
Při testu dvě a půl hodiny před středečním startem neukazoval senzor, který značí množství zbývajícího paliva, prázdnou nádrž. To je důležité při stoupání v případě, že začne docházet palivo. Pak je motor odstaven, aby se zabránilo chodu naprázdno.
Nádrž se dvěma milióny litrů tekutého kyslíku a vodíku byla ve středu večer hned vyprázdněna. Pokud by muselo dotankování proběhnout v pět kilometrů vzdáleném hangáru, posunul by se start Discovery i o několik týdnů.