Článek
Ross u soudu přiznal, že bezpečnost ponorky byla podceněna. Ponor, který posádka absolvovala šest dní před tragédií, byl zastaven kvůli poruše plošiny, píše CNN. V důsledku poruchy se pětičlenná posádka musela nejméně hodinu tísnit v zádi ponorky. Plavidlo pilotoval spoluzakladatel společnosti OceanGate Stockton Rush.
„Rush narazil do zadní přepážky, kde jsem byl já. Dva členové posádky se udrželi v přídi, další visel hlavou dolů,“ popisuje situaci Ross. Dodal, že nikdo nebyl zraněn. Uvedl, že odstraňování problému bylo velmi zdlouhavé a obtížné. Zároveň si ale nebyl jistý, jestli posádka provedla následnou kontrolu trupu plavidla.
Událost ponorky Titan podle všeho nebyla jedinou misí, která působila pochybně. „Tragédie byla nevyhnutelná,“ uvedl u soudu bývalý zaměstnanec Rob Callum, který vedl několik předchozích ponorů Titanu.
Společnost OceanGate podle něj ignorovala všechny varovné signály. To potvrzuje i sdělení Rosse, že ponorka Titan nebyla kontrolována pobřežní stráží od roku 2021.
Rodina oběti žaluje provozovatele ponorky Titan o miliardové odškodnění
Výpovědí o tragické misi ale Ross nekončí. „Během expedice v roce 2022 byly při vynořování slyšet velmi hlasité rány,“ uvedl. Jeho výpověď naznačuje, že nikdo nezná přesný původ závady. Pokračoval vypovědí o dalším z ponorů: „Ovládání trysek bylo nastaveno obráceně, pilot to zjistil až na dně oceánu.“
Společnost podle všeho na misích šetřila a zbavovala se zaměstnanců, kteří se pokusili na nebezpečné situace upozornit. Mezi ně patřil David Lochridge, bývalý vedoucí námořních operací společnosti OceanGate a pilot ponorky Titan. Ten vznesl obavy o bezpečnost projektu už v roce 2018. A nemlčel ani u soudního líčení.
Lochridge uvedl, že chování Rushe bylo zcela neprofesionální. Například u pilotování ponorky Cyclops k vraku Andrea Doria v roce 2016.
„Už při ponoru udělal několik chyb,“ řekl Lochridge. Dodal, že Rush si nechtěl nechat poradit, zpanikařil a vjel plnou rychlostí do vraku. Jeho výpověď se ale neshoduje se svědectvím další členky posádky Renaty Rojasové. „Nikdo nepanikařil, nebyly žádné slzy, nadávky ani křik,“ řekla.
Lochridge v konstrukci ponorky neměl žádnou důvěru. „Firemní kultura OceanGate se soustředí na vydělávání peněz a nabízí jen velmi málo vědeckých poznatků,“ řekl. U soudu dále uvedl, že tragédii by se dalo předejít, kdyby se jeho stížnosti zavčas prošetřily. Současný zástupce společnosti se k soudnímu svědectví odmítl vyjádřit.
Rojasová měla během soudu slzy v očích. „Pamatuji si, že v den mise byli všichni nadšení, že mohou jet. Nikdo nebyl nervózní. Těšili se,“ řekla. „Naše přátele už nic nevrátí zpět,“ dodala.