Článek
Přísně střežená souprava se pravidelně vylepšuje a státní pokladnu vyšla už na 6,8 miliardy rublů (1,7 mld. Kč), informovalo londýnské dokumentační středisko známého kritika Kremlu Michaila Chodorkovského. O vlak se prý stará vedení ruských železnic a dohlížejí na něj desítky důstojníků Federální bezpečnostní služby (FSB).
Footage of #Putin's armored train worth 6.8 billion rubles appeared.
— NEXTA (@nexta_tv) July 6, 2023
It has a gym, medical equipment including a ventilator, a hammam, a beautician's office, several carriages, dining cars, security and service cars, and much more. pic.twitter.com/dET7raTZDD
Při pohledu zvenčí se souprava v červeno-bílo-šedém provedení nijak zvlášť neliší od jiných vlaků. Jen komunikační antény na střechách prozrazují, že nejde o obyčejné vagony.
Jejich stěny jsou pancéřované. Jak silně, z dokumentů nevyplývá, měly by ale i při teplotách pod bodem mrazu odolat palbě z kalašnikovů nebo odstřelovacích pušek.
K dispozici má šéf Kremlu také zdravotní ordinaci s moderním lékařským vybavením, včetně řady přístrojů jako defibrilátory, odsávačky dýchacích cest nebo systémy pro měření základních životních funkcí pacienta.
Putin's personal armored train has added carriages with a gym, hammam, cosmetologist's room, bar and movie theater, according to investigation by @akselenc of @dossier_center & partners. Incredible work
— Scott Rose (@rprose) July 5, 2023
Cost to Russian state 6.8b rubles (~$75 million)https://t.co/x3dHucxVL6 pic.twitter.com/om4DqXD5ae
V kosmetickém salonu má Putin k dispozici zařízení pro omlazování pokožky s pomocí vysokofrekvenčních radiových vln a také přístroj pro vakuové čištění pleti. Další vagony slouží jako garáž pro auta.
You might be a dictator if … you travel in an armored train.
— Alec Luhn (@AlecLuhn) July 5, 2023
Putin’s cost $75m & has a gym, hamam & “cosmetology office” (read: botox), leaked docs show.
He’s been using it more since the invasion because it’s harder to track https://t.co/aDJVrCn2Xo pic.twitter.com/z0Rq6tujzg
Problémy jsou prý ale s příjmem televizního signálu. Ten se více nebo méně ztrácí, když vlak projíždí tunely, mezi vysokými budovami nebo odlehlými končinami. Prostory vlaku jsou chráněny proti odposlechům.
Celkem souprava čítá 22 vagonů, z nichž osm bylo vyrobeno ještě v sovětských dobách, zatímco ostatní až po roce 2004. Ne všechny jsou však používány současně.