Článek
Podle odborných odhadů chybí v tuto chvíli Britům nejméně 100 tisíc řidičů těžkých nákladních vozidel (HGV). Zatímco ještě v roce 2016 jich bylo na ostrovech 330 tisíc, teď jich je jen 236 tisíc, plyne z dat Národního statistického úřadu.
Nejviditelněji se to projevuje na frontách před benzinkami, ale nedostatek zboží hlásí i supermarkety nebo řetězce s rychlým občerstvením.
Práci navíc nemůže dělat jen tak kdekdo. Řidiči převážející palivo potřebují získat speciální bezpečnostní kvalifikaci ještě nad rámec licence na řízení kamionů.
Napětí v Británii kvůli benzínu roste. Řidič napadl pumpařku, skončila v nemocnici
Po odchodu Spojeného království z Evropské unie (EU) se velká část kamioňáků vrátila do svých domovských zemí, protože pokračovat v práci na britských ostrovech by vyžadovalo zpracovat dodatečnou várku přeshraniční byrokracie, což by se výrazně promítlo do jejich příjmu.
Kvůli brexitu takto Britové přišli asi o 20 tisíc řidičů a nic nenasvědčuje tomu, že by měli v úmyslu se vrátit.
Covid sektor zasáhl hodně
Obdobně se někteří zbylí řidiči zachovali i v době koronavirové pandemie. Odjeli domů a zatím se jich vrátila hrstka.
FOTO: Benzínová krize v Británii
Covid-19 navíc krizi podnítil ještě v několika dalších směrech. Kvůli lockdownu se proces nových přihlášek výrazně zpozdil, na licenční zkoušky čekají tisíce zájemců. Řada řidičů je navíc v izolaci kvůli pozitivnímu testu.
Nelze opomenout ani snahy radikálních ekologických aktivistů blokovat dálnice, byť toto se na současné krizi zřejmě podílí marginálně.
Tvrdé podmínky pro řidiče
Dalším důvodem, o kterých odborníci mluví, je stárnutí populace. Starší řidiči odešli do důchodu a firmám se je nedaří nahradit. Na vině je již zmíněné zpoždění v nových přihláškách, ale také rostoucí nespokojenost s pracovními podmínkami v sektoru.
Britům došel benzín. Trhněte si, my se nevrátíme, vzkázali jim kamioňáci z EU
Odborové organizace si například stěžují na povinnost zaplatit si vlastní ubytování v odpočinkových dnech. To teď pro řidiče zase znamená jen další výdaje.
Benzinová panika
Problém s nedostatkem kamioňáků se přitom řeší v současnosti i jinde v Evropě, v Británii je ale nejvíce medializovaný zejména kvůli fenoménu panického nakupování.
Situace začala být kritická minulou středu, když britská ropná společnost BP oznámila, že musí „dočasně” uzavřít několik čerpacích stranic, protože není, kdo by na ně dovezl palivo.
V tu chvíli se začaly před benzinkami tvořit fronty, lidé si tankovali palivo do zásoby, zatímco vláda vyzývala ke klidu. To mělo na obyvatelstvo přesně opačný efekt. Média pak přinášela další a další obrázky zástupů aut, což strach z nedostatku pohonných hmot dále posilovalo.
Je tedy paliva nedostatek?
Ve skutečnosti je totiž paliva v Británii dost, problémem jsou čistě chybějící řidiči, kteří by ho po zemi rozvezli.
Jak upozorňuje server BBC, energetické společnosti ujišťují, že výpadek pohonných hmot na některých čerpacích stanicích je zapříčiněn „dočasným výkyvem v poptávce zákazníků” – nebo jak tomu říká předseda asociace dodavatelů pohonných hmot Brian Madderson: „Prostě panické nakupování, tak jednoduché to je”.
„Lidé tu pumpují litry do kanystru”. Britové kvůli nedostatku paliva šílí
Fotografie značek s nápisem „Promiňte, palivo došlo” obletěly za poslední dny celý svět. Některých regionů se krize v podstatě nedotkla. Nejvíce byly zasaženy oblasti s vysokým počtem obyvatel, některé pumpy raději zavedly limit 30 liber na nákup.
Tomas Soucek having trouble getting petrol! pic.twitter.com/grcB6XYTR8
— FPL Fella 🧥⚒️ (@FPLFella) September 27, 2021
To Novinkám potvrdily desítky čtenářů z různých koutů Británie. O fotku ze zdánlivě nekonečné fronty se na Instagramu podělil také kapitán české fotbalové reprezentace Tomáš Souček, který hraje v Londýně.
Naopak třeba v Severním Irsku si žádné krize nevšimli.
Řešení
Ministerstvo obrany nasadí na rozvoz paliva asi 150 kvalifikovaných vojenských řidičů, dalších 150 pracovníků jim bude pomáhat.
Londýnská vláda rovněž avizovala, že pošle do oběhu také část rezervní flotily 80 cisteren, kterou má k dispozici pro nouzové situace.
Mezi dalšími plánovanými řešeními je pozastavení platnosti zákona o hospodářské soutěži mezi ropnými společnostmi, což by mělo podle vlády usnadnit sdílení informací o tom, kde je benzin potřeba nejvíce.
Premiér Boris Johnson chce také nabídnout až pět tisíc krátkodobých víz pro kamioňáky z EU. To ale zkritizovala jak Britská hospodářská komora, tak řada odborových organizací. Hlavním úkolem teď zřejmě bude urychlit proces udělení licencí novým řidičům a zaškolit nejméně čtyři tisíce dalších zájemců o práci.