Článek
Aktivisté za práva Tibeťanů a pracovníci OSN dlouhodobě potvrzují, že komunistická země systematicky odděluje tibetské děti od jejich rodin, aby postupně vymazala jejich identitu. Chce tímto způsobem prohloubit kontrolu Číny nad národem, který se jí stále vzpírá.
Školy zveřejňují propagandistická videa, kde se šťastné tibetské děti hrdě hlásí k čínské národnosti. Čínští představitelé tvrdí, že rodiny své potomky posílají do škol dobrovolně a děti se díky výuce naučí například moderní ekonomice. Navíc podle jejich tvrzení žáci mají i hodiny tibetské kultury.
Svědectví rodičů, právníků a odborníků na lidská práva zveřejněná deníkem The New York Times dokazují opak. V reálu mnoho škol s tibetskou výukou vláda uzavírá. Ty, které zůstávají, jsou přeplněné a potýkají se s nedostatkem personálu. Rodičům většinou nezbyde nic jiného než svého potomka na školu v Číně poslat a vyrovnat se s tím, že se jim dítě odcizí, protože nemají možnost ho vídat.
Módí naštval Peking. Navštívil oblast, která podle Číny patří k Tibetu
Gyal Lo, tibetský výzkumník v oblasti vzdělávání, byl znepokojen internátními školami už v roce 2016, když viděl, že jeho dvě vnučky doma raději mluví mandarínsky, nikoli tibetsky. „Začaly se chovat jako cizí lidé ve svém vlastním domě,“ řekl. Sám během několikaletého výzkumu zjistil, že jen málo tibetských studentů mluví svým mateřským jazykem. Pro deník uvedl, že rodiče se na něj často obrací s právními radami ohledně zacházení s dětmi v internátech.
Studium na těchto školách obsahuje výuku v čínštině pod vedením čínských učitelů, stejně tak je studium stavěné především na historii a současnosti země. Cílem je nahradit tibetský jazyk, kulturu a buddhistickou víru. Děti se učí být loajální čínské zemi, zatímco zapomínají na tu svou.
Pro čínského prezidenta Si Ťin-pchinga jsou internátní školy klíčové pro začlenění Tibeťanů do komunistického národa. „Povědomí o čínské státnosti se musí vštěpovat do duší dětí od útlého věku,“ prohlásil Si.
„Děti se neučí o svých tradicích a hodnotách,“ uvedl Lo a dodal: „Internátní školy vytvářejí fyzický a emocionální odstup od rodičů a rodinných příslušníků.“ Tibetské děti trpí odloučením od svých rodin a tím, že jsou z velké části uzavřeny ve svých školách. Odborníci pro lidská práva varují před psychickými újmami, jako jsou úzkosti, osamělost nebo deprese.