Hlavní obsah

Četba děti zušlechťuje, potvrzuje studie

Právo, JPL

Snad každý si z dětství vybaví postavy z knížek, filmového plátna nebo z televizní obrazovky, které obdivoval a kterým se chtěl co nejvíce podobat.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Mohlo jít o nerozlučnou pětici Rychlých šípů či později o Strážce ze stránek časopisu ABC mladých techniků a přírodovědců, šlechetného náčelníka Apačů ztvárněného modrookým Francouzem nebo o půvabnou Arabelu s kouzelným prstenem.

Vzory? Ano, vzory!

Až dosud se vědci soustředili hlavně na hledání odpovědi na otázku, do jaké míry vyvolává umění a média u dětí a mládeže společensky vhodné nebo naopak nepřijatelné chování.

Část dětí se zřejmě delších vánočních prázdnin dočká

Domácí

Lindsay Hahnovou z Univerzity státu New York a její spolupracovníky zajímal jiný problém. Zaměřili se na to, jak četba s morálními hodnotami ovlivňuje význam, který jim děti přičítají. Chtěli zjistit, zda školáci přijímají morální charakteristiky postav, o nichž čtou, za své.

Pro výzkum si zvolili oblíbenou komiksovou knihu Kleopatra ve vesmíru, která se v dubnu 2020 dočkala i zpracování v podobě televizního animovaného seriálu, a vyměnili v ní deset stránek ze 41. V pozměněném textu tak nahradili část původního příběhu vyprávěním popisujícím jednu ze čtyř morálních vlastností.

Inspirace na vánoční dárky pro děti, které je budou bavit i vzdělávat

Vánoce

Zatímco péče o ostatní podporuje soucit, schopnost vcítit se do jiných a obavy o jejich osud, čestnost podněcuje smysl pro pravdu, spravedlnost a rovnoprávnost. Třetí morální in­tuice zdůrazňuje úlohu člověka uvnitř určité skupiny, kdežto poslední zdůrazňuje úctu ke kulturním tradicím a společenským institucím.

Ve vzorku 107 dětí ve věku 10 až 14 let ze druhého stupně jedné pensylvánské základní školy byl poměr mezi žákyněmi a žáky téměř vyrovnaný.

Přibývá žáků s psychickými problémy, upozorňují školy i odborníci

Věda a školy

Po přečtení jednoho z upravených nebo původního textu měly děti 25 minut na vyplnění dotazníku. V něm si vybíraly slova označující vlastnosti, které by chtěly mít, či naopak ty, které považují za špatné. V dětské psychologii vůbec poprvé popsanou použitou metodiku a získané výsledky vědci přiblížili v časopise Journal of Media Psychology.

Když komiks vychovává

Čtení komiksové knížky zdůrazňující kladné charakterové vlastnosti vedlo k tomu, že jim desetiletí až čtrnáctiletí uživatelé přikládali v dotazníku důležitost a ztotožnili se s nimi.

Instagram pozastaví vývoj verze pro děti do 13 let

Software

„Ukazuje se, že četba příběhů, i těch kreslených, dokáže vhodným způsobem doplňovat výuku morálních zásad ve škole či výklad rodičů,“ shrnuje spoluautor studie Ron Tamborini z katedry komunikace Univerzity státu Michigan v East Lansingu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám