Článek
"Administrativa nikdy neřekla, že útoky z 9. září byly připraveny Saddámem a al-Kajdá. My jen tvrdíme, že byly četné kontakty mezi Saddámem Husajnem a al-Kajdá," řekl a dodal: "Důvodem, proč nadále tvrdím, že vztah mezi Saddámem a al-Kajdá existoval, je, že existoval vztah mezi Irákem a al-Kajdá."
O teroristických útocích z 11. září 2001 a o Husajnově režimu se ve svých projevech několikrát zmínil. "Představte si těch 19 únosců s jinými zbraněmi a jinými plány - tentokrát vyzbrojené Saddámem," uvedl Bush při loňském poselství o stavu unie, proneseném před začátkem války v Iráku. "Stačila by jedna lahvička nebo jeden kanystr propašovaný do této země a vedlo by to k hrůze, jakou jsme nikdy nepoznali," řekl tehdy.
Zpráva komise přitom uvádí, že Usáma bin Ládin skutečně zkoumal možnosti spolupráce s laickým Husajnovým režimem, proti němuž přitom aktivně vystupoval. Neuspěl však. Při několika málo setkáních s iráckými představiteli žádali zástupci bin Ládina o místa pro výcvikové tábory a zbraně, ale Bagdád jim nevyhověl.
Letecká obrana nebyla připravená
Kongresová vyšetřovací komise ve čtvrtek prokázala, že letecká obrana USA byla na podobný druh útoku z 11. září zcela nepřipravená. Reakce odpovědných orgánů byla improvizovaná a neúčinná.
Podle předběžné zprávy tehdejší bezpečnostní opatření civilní letecké správy FAA a vojenské letecké obrany NORAD předpokládala klasické únosy letadel, ale nepočítala s tím, že by teroristé použili strojů k útokům na významné budovy.
Zpráva podrobně popsala chaos, který nastal. Informace o únosech přišly pozdě, takže rozkaz viceprezidenta Richarda Cheneyho, aby unesená letadla byla sestřelena, přišel pozdě. Navíc piloti nevěděli, jak postupovat. Chaos po útocích zvýšily falešné infomace o útocích auty s výbušninami.
Pozdní informace
Americká civilní letecká zpráva FAA zaregistrovala první zprávy o únosu letadla společnosti American Airlines (let 11) v 8:21, tedy asi půl hodiny po startu. Severovýchodní sektor obrany ve městě Rome ve státě New York ale o tom dostal první zprávu až v 8:37, tedy pouhých devět minut před tím, než stroj narazil do severní věže Světového obchodního centra. Dvě stíhačky F-15 z letecké základny v Massachusetts sice dostaly rozkaz ke startu, ale do vzduchu se dostaly až v 8:53.
Situaci ztížilo, že ve třech ze čtyř strojů únosci vypnuli zařízení, které umožňuje leteckým kontrolorům sledovat trasu letu.
Podobné zpoždění, jako v případě letu 11, bylo u i letu 175, který sledoval stejný dispečer. V 8:51 kontrolor zaznamenal, že neodpovídá zařízení pro sledování stroje, což signalizovalo únos. Ale teprve v 9:01, pouhé dvě minuty před nárazem, bylo informováno řídící centrum ve Virginii.
"Roste to. Potřebujeme, aby do toho šla armáda," řekl řídící leteckého provozu v New Yorku. Ale NORAD nikdo nevolal do 9:03, tedy do doby, kdy druhý stroj narazil do WTO. O únosu stroje na letu 77, který spadl na Pentagon, přišly informace až po nárazu. To je v rozporu z předchozími vyjádřeními, podle nichž měli vojáci 14 minut na to, aby zasáhli.
"NORAD nevěděl o zmizení stroje na trase letu 77.Místo toho dostal informace o stroji, který už neexistoval," uvádí zpráva, podle níž nikdo v řídícím středisku FAA nežádal o vojenskou pomoc.
Pláč pozůstalých
Čtení zprávy při veřejném slyšení komise provázel poslech dosud nezveřejněných tehdejších komunikací mezi letouny a kontrolními věžemi. Mnozí z přítomných příbuzných obětí se neubránili slzám. "Máme v rukou několik letadel. Jen zůstaňte v klidu a budete v pořádku. Vracíme se na letiště. Pokud se však budete hýbat, ohrozíte sebe i letoun," zněl hlas připisovaný Attovi, kterým s letadlem narazil do Světového obchodního centra v New Yorku.
Předseda sboru náčelníků štábů armády USA Richard Myers před komisí označil za jeden z důvodů nepřipravenosti na teroristický útok skutečnost, že podle dostupných informací se předpokládaly útoky proti americkým cílům na Arabském poloostrově než na území USA.