Článek
Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se v pátek tvořily fronty aut.
Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro „vzácný” případ, že na první nebude k dostání.
V Británii je okolo 8300 čerpacích stanic, z nich zavřených je momentálně asi jedno procento. Někde došel třeba jenom jeden typ paliva.
Johnson zakáže prodej aut na benzin a naftu už od roku 2030
V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100 tisíc řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků.
„Pokud by to pomohlo, povoláme je,” řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.
Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů je narušen i provoz řetězců, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.
„Pokud se více řidičů nepodaří najít během příštích deseti dnů, budeme nevyhnutelně čelit zásadním problémům v předvánočním období,” varovalo v pátek Sdružení britských maloobchodníků (BRC).
„Řidiči kamionů jsou jako lepidlo, které drží dodavatelský řetězec pohromadě,” uvedlo.
V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry.
Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.
Petrol panic-buying begins as UK plunges towards Winter of Discontent 2.0 https://t.co/RhaZxzj7Kc pic.twitter.com/6LPhq7flsD
— Daily Mail U.K. (@DailyMailUK) September 24, 2021
Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila.
K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.
Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází.
„Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme,” řekl.