Hlavní obsah

Borisova podmořská díra má problém: není jasné, zda může vést až do Severního Irska

Právo, mcm

Podmořský tunel o délce asi 40 kilometrů by měl spojit Anglii, Wales a Skotsko se Severním Irskem. Stavba, jejíž náklady se odhadují na deset miliard liber (asi 280 miliard korun), už dostala podle listu The Daily Mail přezdívku Borisova díra po britském premiérovi Borisi Johnsonovi.

Foto: Jeremy Selwyn, Reuters

Britský premiér Boris Johnson při návštěvě školy v hrabství Kent

Článek

S nápadem vybudovat podmořské spojení mezi oběma částmi Británie, které odděluje Irské moře, přišel Johnson už v roce 2018, ještě než se stal premiérem.

Brexit znovu obnažil irsko-irský konflikt. Řešením může být sjednocení, říká expert

Evropa

Stavba má usnadnit obchod mezi Severním Irskem, které zůstává součástí unijního vnitřního trhu, a zbytkem Británie, která z něj loni vystoupila. Brexit znamenal vážnou ránu pro obchod mezi oběma částmi Británie a tunel by měl obtížnou situaci ulehčit, i když není jasné, kdy se tak stane. Pod vedením Petera Hendyho, šéfa vládní firmy Network Rail, se nyní zjišťuje, zda je výstavba tunelu vůbec možná.

Levnější než most

Své závěry má předložit do několika týdnů. Předpokládá se, že vzorem pro navrhovatele i stavbaře bude tunel, který spojuje Británii s Francií. Jak připomněl list The Times, slouží k železničnímu spojení i nákladové a osobní autodopravě.

Okamžitě vyřešte zmatek na irské hranici! vyzval Johnson EU

Evropa

Náklady na stavbu tunelu na sever Irska budou vysoké, podle expertů však poloviční v porovnání s tím, kdyby si Britové chtěli zajistit přímé spojení do Severního Irska výstavbou mostu. Most by navíc kvůli počasí nemohl fungovat skoro sto dnů v roce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám