Článek
Pilot íránského stroje viděl, jak ukrajinský stroj letí směrem od Teheránu a následně jeho výbuch. Podle TSN je ze záznamu zřejmé, že příslušné íránské úřady věděly od počátku o příčině pádu ukrajinského letounu a jen ji nepřiznaly. Místo toho lhaly o technické závadě.
Věž ale o odpálení rakety revolučními gardami skutečně nic nevěděla.
Boeing ukrajinských aerolinek na letu PS752 z Teheránu do Kyjeva odstartoval 8. ledna v 6:20 jen několik hodin poté, co Íránci vypálili své rakety na dvě letiště v Iráku, které využívali Američané. Teherán se obával, že by mohla přijít americká odveta a jeho protivzdušná obrana byla v pohotovosti.
Věž zaznamenala start ukrajinského stroje a jeho posádce sdělila, že má stoupat do výše 6000 stop a pak zatočit doprava k Paroku. Ve stejnou dobu se připravoval k přistání na teheránském letišti Ajatolláha Chomejního dopravní letoun íránských aerolinek Aseman Airlines, letící na domácím letu EP3768 z Šírázu do Teheránu. O tři minuty později pilot íránských aerolinek Aseman viděl odpálení rakety.
Přepis záznamu hovoru pilota s dispečerem |
---|
Pilot EP3768: Tady 3768. Přibližujeme se ze severu. |
Dispečer: Dobré ráno, 3768. |
Dispečer: Aseman 3768. Identifikujte 3343 vlevo, úroveň 110. |
Pilot EP3768: 3768 na příjmu. |
Pilot EP3768: Přibližujeme se na přistání ze severu. |
Pilot EP 3768: Ne pane? |
Pilot EP3768: Zóna 320? Je volná pro přelet? |
Dispečer: GPS (nesrozumitelné) |
Pilot EP3768: Na trase záblesky jako z rakety. Mělo by tam něco takového být? |
Dispečer: Zóna 320? Ve vzdálenosti kolika mil? A kde? |
Pilot EP 3768: Nemohu říci přesně. Ale myslím, že je to blízko (letiště) Pajam a (města) Karadž. |
Dispečer: Kolik mil? Kde? |
Pilot EP3768: Teď vidím světlo, jak odlétá. |
Dispečer: O ničem takovém nás neinformovali. |
Dispečer: Jak to vypadá? Jak to světlo vypadá? |
Pilot EP3768: Je to rozhodně světlo od rakety. |
Dispečer: Neletí to k městu (Teheránu) že? |
Pilot EP3768: Může být. Ale ne, ne, letí to od města. |
Dispečer: O ničem jsme nebyli informováni, ale sledujte to. |
Pilot EP3768: Rozumím. Jdu na přistání. |
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, ohlaste se. |
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, ohlaste se. |
Dispečer: Ukraine International Airlines 752, slyšíte mě? |
V záznamu se opakuje pokus o navázání kontaktu po dobu dvou minut, ale bez odpovědi. |
Dispečer: Aseman 3768, 9000, kurs na přistání. |
Dispečer: Aseman 3768, vše. Nic dalšího tam nahoře nevidíte? |
Pilot EP3768: Pane inženýre, viděli jsme explozi, velký záblesk od exploze. Nerozumíme tomu, co se děje. |
Dispečer: My to přesně taky nevíme... |
Pilot EP3768: Na našem kursu je vše v pořádku? |
Dispečer: Ano nemyslím si, že by tu byl nějaký problém. |
Pilot ještě poděkoval Bohu a zahájil přistávací manévr.
Navzdory komunikaci mezi věží a pilotem Aseman Airlines Írán hned nepřiznal, že byl boeing ukrajinských aerolinek sestřelen raketou země vzduch. Zpočátku uváděl, že měl technickou poruchu, a proto spadl. Pak se ale objevily amatérské záběry trosek protiletadlové rakety a amatérské videozáběry odpálených raket i následná exploze.
Bezpečnostní kamera zachytila sestřelení ukrajinského letadla u Teheránu
Až 11. ledna Írán přiznal, že revoluční gardy sestřelily Boeing 737 omylem, protože operátor systému protivzdušné obrany si neověřil, zda v oblasti neletí dopravní letadlo, a ve strachu z amerických raket stiskl spoušť.