Hlavní obsah

V Íránu spadl tupolev se 168 lidmi, všichni jsou mrtví

Teherán
Aktualizováno

Na severozápadě Íránu spadlo ve středu dopoledne dopravní letadlo. Všichni pasažéři v Tupolevu TU-154M jsou mrtví. Podle agentury CNN bylo na palubě stroje 168 osob. Letěl z Teheránu do arménského Jerevanu. Většinu obětí tvořili Arméni, kteří se vraceli do vlasti. Strojem letělo i několik Gruzínů, uvedla letecká společnost Caspian Airlines.

Článek

Stroj se zřítil v u města Kazvin na severu země. Podle zdrojů BBC se letadlo rozpadlo na kusy. Stroj patřil společnosti Caspian Airlines. Zřítil se 16 minut po startu u vesnice Džannátabad u Kazvinu asi 150 kilometrů severně od Teheránu.

„Let 7908 společnosti Caspian havaroval 16 minut po startu z mezinárodního letiště Imáma Chomejního v Teheránu,“ uvedl mluvčí íránské organizace letectví Réza Džafarzadeh pro íránskou Press TV.

O pádu informovali jako první hasiči z města Kazvin na severu země. Letadlo bylo podle záchranářů zcela zničeno. Trosky hořely, uvedl server SkyNews.

Místní policejní šéf Hossejn Bezadpúr řekl íránské televizi Press TV, že všichni jsou "pravděpodobně mrtví".

Stroj se podle jednoho z hasičů, který poskytl rozhovor televizi CNN, roztříštil při dopadu a začal hořet. "Část stroje se zabořila do země. Trosky byly rozptýleny na ploše dvou set metrů čtverečních," uvedl hasič.

Tupolev Tu-154

Tupolev Tu-154 je sovětský třímotorový dopravní letoun pro střední tratě pro 160 cestujících. V různých verzích jich bylo vyrobeno přes devět set.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje. Výrazně modernizovaná a výkonnější  verze Tu-154M s úspornějšími motory Solovjev D-30 poprvé vzlétla v roce 1982. Zlepšena byla i aerodynamická koncepce stroje, což snížilo vysokou hlučnost. Stroj se vyráběl od roku 1984. Vyrobeno jich bylo přes 320 kusů.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje. Výrazně modernizovaná a výkonnější  verze Tu-154M s úspornějšími motory Solovjev D-30 poprvé vzlétla v roce 1982. Zlepšena byla i aerodynamická koncepce stroje, což snížilo vysokou hlučnost. Stroj se vyráběl od roku 1984. Vyrobeno jich bylo přes 320 kusů.  

Letoun, který patřil k tažným koňům Aeroflotu, využívala celá řada společností, zejména v zemích východního bloku a postsovětských republikách. Nasadila je i ČSA. Používala je letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro vládní lety a donedávna létaly poslední kusy u Armády České republiky.

V Íránu létají především stroje ruské výroby, jsou staré, neudržované a většinou ve špatném technickém stavu. Společnost Caspian Airlines je společným podnikem Ruska a Íránu. Vznikla v roce 1993. Havarovaný stroj byl vyroben v roce 1987, píše BBC

Související témata:

Výběr článků

Načítám