Článek
Kvůli útokům v půlce února klesla doprava kontejnerovými loděmi přes Ruské moře a Suezský průplav ve srovnání s loňským prosincem o 90 procent. Po trase přes Rudé moře probíhá cca 10 až 15 procent celkového světového námořního obchodu.
Alternativní trasy, při nichž se pluje do Evropy okolo Afriky, prodlužují cestu o cca 20 000 km. Cesta je nejméně o týden, ale někdy až o dva týdny delší. Jedna plavba tak vychází dráž o milion dolarů, uvedla DIA. Přesto jsou však pro mnohé společnosti tyto trasy méně nákladné než cesta Rudým mořem, kdy stoupá pojištění lodi proti škodám způsobeným válkou až o 1000 procent, přičemž rizikové příplatky musí dostávat i posádka. Pojištění lodi při cestě přes Rudé moře činilo v půlce února 0,7 až 1,0 procenta hodnoty lodě, zatímco v prosince to bylo 0,1 procenta.
Mezi poškozeným zeměmi jsou nejen státy z regionu jako Saúdská Arábie nebo Spojené arabské emiráty či Katar, ale i USA, Rusko, Čína a Indie nebo Japonsko, protože Rudým mořem vedou klíčové námořní trasy spojující Dálný východ, Jižní a Východní Asii s Evropou. Postiženy proto byly i velké evropské země – jako Německo, Itálie, Francie a Británie. Paradoxem je, že útoky Húsíů podporované Teheránem měly dopad nejen na Jemen, protože vázly dodávky humanitární pomoci, ale i na íránský zahraniční obchod.
Mezi postiženými firmami jsou velké společnosti na přepravu kontejnerů Maersk, Evergreen, COSCO a Hapag-Lloyd i ropné firmy BP, Total, Shell a Qatar Energy.
V seznamu jsou uvedena jména 43 nákladních lodí, které se staly terči útoků raketami, protilodními střelami nebo drony od listopadu 2023 do března 2024. Od té doby několik útoků ještě přibylo. Zasaženo bylo 19 lodí, které utrpěly škody. Jedna se později potopila.
Unesena byla 19. listopadu loď Galaxy Leader.
Útoky nezastavila ani Američany v prosinci spuštěná mezinárodní operace Prosperity Guardian, ani operace Aspides EU. Britové a Američané přitom ničí odpalovací zařízení Húsíů v Jemenu.