Článek
Poté, co piloti letu LY5102 vyhlásili stav nouze a Boeing 737-800 s registrací 4X-EKA přistál na letišti v Antalyi, turečtí záchranáři okamžitě převezli cestujícího se zdravotní indispozicí do tamější nemocnice. Potud byl postup v pořádku. Jenže vzápětí nastaly komplikace.
Vzhledem k neplánované „objížďce“ potřeboval stroj doplnit palivo. Podle serveru Ynetnews ale pracovníci místní společnosti zajišťující palivo pro letadla navzdory běžným zvyklostem požadovali speciální potvrzení, že mohou izraelský stroj dotankovat. Ačkoliv s tím turecké úřady v zásadě problém neměly, blíže nespecifikované komunikační komplikace nakonec vedly k tomu, že firma palivo poskytnout odmítla. A jak hlásí izraelští blogeři, cestující uvízli na palubě stroje. Nikdo nesměl opustit letadlo, píše izraelský influencer Fabian na síti X.
Podle služby Flightradar 24 byl let nakonec odkloněn na řecký ostrov Rhodos, kde bylo doplněno palivo a stroj doletěl do svého původního cíle, tedy na Ben Gurionovo letiště v Tel Avivu. Popisovaný incident potvrdila i letecká společnost El Al.
Počet antimuslimských incidentů v Německu za poslední rok stoupl o 114 %
Chtěli jsme, ale sami odletěli, hájí se Turci
Turecké diplomatické zdroje tvrdí, že palivo mělo být poskytnuto. „Ale než se příslušná procedura dokončila, kapitán se rozhodl odletět,“ tvrdí turecký diplomatický zdroj citovaný izraelským serverem Times of Israel.
Izraelské ministerstvo zahraničí potvrdilo, že ze strany tureckých úřadů dostalo ujištění o humanitární dodávce paliva pro stroj El Al, ale ve skutečnosti se tak nestalo.
Letadlo při čekání na rozpálené turecké letištní ploše nazdařbůh plýtvalo svým zbývajícím palivem, aby se udržela v chodu klimatizace a další systémy, zatímco nikdo netušil, zda a kdy se personál letiště rozhoupá k dotankování. Nakonec pilot rozhodl, že dokud mu ještě nějaké palivo zbývá, odletí na řecký ostrov Rhodos, který je vzdálený jen 40 minut letu, a dotankuje raději tam, než při čekání na tureckou dodávku spotřebuje veškeré zásoby a nebude moci už nikam odletět, píše list Times of Israel.
Antisemitismus v praxi
Turecko je členským státem Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Ta má pravidlo, že každému stroji, který vyhlásí stav nouze, musí být poskytnuta veškerá nezbytná podpora, připomíná rakouský letecký magazín Austrian Wings. Podle něj případ, který se odehrál v neděli s izraelským strojem, ukazuje v praxi, jak vypadá turecký antisemitismus.
Turecko je v současné době jedním z nejtvrdších kritiků Izraele. Od začátku války proti teroristické organizaci Hamás v Pásmu Gazy byly všechny přímé lety mezi Izraelem a Tureckem zrušeny. Ankara v květnu oznámila, že zastaví s Izraelem veškerý vývoz a dovoz minimálně do 26. října letošního roku.
Přitom Izrael před několika lety nejen modernizoval tureckou flotilu letounů F-4 Phantom, jak připomíná rakouský letecký expert Patrick Huber ve své knize Airpower 22 - Thundering Sky over Zeltweg, ale také podpořil zemi dodávkami pomoci po silném zemětřesení v roce 2023.
Kvůli Gaze napříč Evropou roste podpora krajně levicových stran
Antisemitismus je negativní postoj, až nenávist vůči Židům či židovské víře (judaismu). Původ slova sahá do 19. století, poprvé jej nejspíše použil v roce 1860 židovský učenec Moritz Steinschneider ve slovním spojení antisemitské předsudky v souvislosti s myšlenkami francouzského filozofa Ernesta Renana o nadřazenosti árijské rasy nad semitskou.
Později se termín objevoval v německé nacionalistické literatuře a byl namířen výhradně proti lidem židovského původu či vyznání, ačkoliv zdánlivě odkazuje na Semity obecně. Termín Semité (odvozen od biblického Šéma) je označení pro národy hovořící semitským jazykem, tedy například hebrejsky či arabsky. Vzhledem k historickému vývoji pojmu antisemitismus, který se od počátku vztahoval výlučně k Židům, tak mohou být paradoxně za antisemity označeni i Arabové, byť jsou sami Semité.