Článek
Vývoj vlastní stíhačky zahájilo Turecko v roce 2016. V posledních letech se urychlil, když bylo Turecko kvůli nákupu ruského systému protivzdušné obrany S-400 vyřazeno z programu F-35 Lightning II. Až letos dostalo příslib nejnovější verze stíhaček F-16, stroje páté generace mu však jsou stále upírány. Panují obavy, aby Rusové nedostali do rukou informace o tom, jak dobře dokáže systém S-400 letouny Lighting II detekovat a kde jsou jejich slabiny.
Z možných designů se nakonec turecký výrobce rozhodl pro dvoumotorovou variantu. Kaan tak trochu připomíná americký F-22 Raptor. Prototypy pohání americké motory General Electric F110 používané ve stíhačkách F-16. Později by je měl nahradit nový motor, který Turci vyvíjejí spolu s britskou firmou Rolls Royce. Trup vyrábí firma TAI, která původně měla vyrábět trupy pro F-35.
Turecko se tak po prvním letu stalo jednou z mála zemí, které samy vyvíjejí moderní nadzvuková letadla. Čelit však bude řadě konkurentů. Spojené státy sériově vyrábějí letadla F-35, která se stávají novým standardem NATO a pořizuje si je i ČR. Stroje J-20 páté generace s vlastnostmi stealth už má ve službě čínské letectvo a Suchoje Su-57 do výzbroje pomalu zavádí i Rusko. Jižní Korea vyvíjí KF-21 Boramae. Soul s ním už pokročil mnohem dále, 19. března už první prototyp ověřoval schopnost doplňovat palivo za letu.
O vývoje stroje páté generace AMCA se pokouší i Indie, uvedl server EurAsianTimes. Kromě F-35 jsou dvoumotorové.