Článek
O nebezpečné situaci informoval v pátek tiskový mluvčí ruského ministerstva obrany generál Igor Konašenkov. Podle něj se v době izraelského náletu chystal na damašském letišti přistát Airbus A320, který letěl z Teheránu a který měl na palubě 172 cestujících.
Letadlo se takřka ocitlo v zóně, kam mířily syrské rakety země-vzduch. „Jen díky operativním zásahům dispečerů damašského letiště a efektivní práci automatického systému řízení letové kontroly se podařilo vyvést dopravní Airbus A320 z palebné zóny syrské PVO a úspěšně s ním přistát na nejbližší náhradní letiště na ruské vzdušné základně Hmimín,“ uvedl Konašenkov.
Ruský generál: Je to už charakteristický postup
Konašenkov také zkritizoval „izraelský generální štáb že podniká vzdušné operace za pomoci krytí civilních letadel s cestujícími, které tak blokují odvetné akce syrské PVO”. Podle něj se tento postup stal pro izraelské vzdušné síly už charakteristický.
Ruský generál dodal, že čtyři izraelské stroje F-16 podnikly překvapivý útok na předměstí Damašku 6. února ráno, aniž by pronikly do syrského vzdušného prostoru. Vypálily ale osm střel země-vzduch, kvůli tomu se aktivovala syrská protivzdušná obrana. Syrská agentura SANA zveřejnila záběry s izraelského útoku.
Konašenkov zdůraznil, že trasy dopravních letadel létajících do Damašku jsou dobře známé, probíhají ve stanovených letových koridorech a výškách a na izraelských radarech jsou vidět.
Írán přiznal sestřelení ukrajinského letadla. Raději bych zemřel, řekl generál
K incidentu došlo měsíc poté, co íránské revoluční gardy sestřelily omylem u Teheránu odlétající Boeing 737 ukrajinských aerolinek UIA, který si operátor spletl s přilétající americkou střelou s plochou dráhou letu.
V září 2018 sestřelila syrská raketa nad Středozemním mořem u Latákije pobřeží ruský špionážní letoun Il-20 s 14 vojáky. Syrská protivzdušná obrana tehdy také reagovala na izraelský nálet čtyř strojů F-16.
Při izraelském náletu ztratilo Rusko u Sýrie špionážní letoun, zřejmě byl sestřelen
Izrael podniká pravidelné nálety na Sýrii, kde se soustřeďuje na zařízení využívaná íránskými revolučními gardami, neboť nechce, aby si v Sýrii upevnily své pozice.
Dopravní letadla jsou raketami PVO více ohrožena, protože jsou větší a jejich tepelná stopa je výraznější.