Článek
Espinozu stejně jako jeho kolegu z deníku El Mundo, fotografa Ricarda Garcíu Vilanovu, na rozdíl od britských, amerických či japonských rukojmí extremisté nakonec propustili. Také on však poznal chladnokrevnost, s níž džihádista John vězně týral.
„Cítíš to? Studí, že? Umíš si představit tu bolest, až se to zařízne. Nepředstavitelná bolest,“ říkal Espinozovi John, zatímco mu čepelí přejížděl po krku. „Nejdřív to přeřízne žíly a krev se smíchá se slinami,“ líčil dál věznitel, který podle Espinozy pro větší efekt mával zajatcům u hlavy s historickou šavlí upomínající na středověk.
„Pak vytáhl pistoli, Glock. Přiložil mi ji k hlavě a třikrát zmáčkl spoušť. Klik. Klik. Klik,“ dodal Espinoza.
Vzor Guantánamo
Espinoza byl jedním z 23 západních vězňů, které IS věznil. Podle Španěla byla věznice v provincii Halab (Aleppo) a extremisté ji zařídili podle nechvalně proslulého amerického Guantánama. Pověděl mu to Američan James Foley, jehož džihádista John loni v létě před kamerou zavraždil jako prvního. „Dlouho to připravovali,“ řekl Foley o zařizování vězení.
Rukojmí, z nichž bylo posléze 15 propuštěno, strážili tři anglicky hovořící muži v čele s Johnem. Zajatci jim mezi sebou říkali The Beatles.
Měli být klidnější u skutečné popravy
Falešné popravy byly podle Espinozy časté. Podle televize SkyNews však neměly vězně jen zastrašit. Častým opakováním si rukojmí na proceduru svým způsobem zvyklo, takže pak nepoznalo, že se ji John chystal skutečně provést. Britské stanici to řekl jeden dezertér od Islámského státu.
„Zkoušky poprav se konaly proto, aby zajatci, jakmile nadešel jejich čas, nečekali, že budou zabiti, a byli uvolnění a mohli na kameru žádat o své osvobození,“ popsal zdroj.
Doplnil, že rukojmí také musela sledovat vraždy na videu včetně „popravy“ jednoho ruského zajatce zabitého tříštivou střelou.
Související téma
Džihádista John je spojen s vraždami šesti vězňů včetně Foleyho. Američanka Kayla Muellerová, další rukojmí, údajně zahynula při spojeneckém náletu. O osudu britského fotografa Johna Cantlieho, jehož extremisté ponechávali naživu a opakovaně využívali ve svých propagandistických snímcích, se neví.