Hlavní obsah

Saúdové vstřícní k Izraeli. Z učebnic vymazali Palestinu i kritiku sionismu

Podrobnější pohled na současné saúdskoarabské učebnice ukazuje, jak se mění vztah království k Izraeli. Sionismus už není označován za rasistické evropské hnutí. Nepopírá se ani fakt, že Židé byli trvale přítomni v oblasti Blízkého východu, a z map izraelského území zmizelo označení Palestina. Plyne to ze studie neziskové organizace IMPACT-se, která monitoruje osnovy ve školách na Blízkém východě a v Severní Africe.

Foto: Reuters

Saúdský korunní princ Muhammad bin Salmán

Článek

Studie učebnic ukázala, že z osnov zmizel také tradiční arabský antisemitismus. Už v nich nejsou texty podněcující k nenávisti vůči Židům, stojí ve studii: „Odstraněna byla charakteristika Židů jako zrádných individuí a verše Koránu učící, že se Židé proměnili v opice.“

Zmizel i problematický obsah propagující násilný džihád, tedy džihád mečem, kdy se násilím šíří islám, a mučednictví. Místo toho je propagován džihád (arabsky doslova úsilí - pozn. red.) jako boj za osobní zlepšení na rozdíl od ozbrojeného boje proti nemuslimům, tedy džihád srdcem a džihád rukou.

„Z mapy v učebnici pro devátou třídu také zmizelo označení Palestina, které pokrývalo celou oblast dnešního Izraele a okupovaných území, i když tam stále není vyznačen Stát Izrael,“ uvedla v textu organizace. U obrázku Bílé mešity v Ramalláhu už není napsáno, že město leží v Palestině.

Saúdská Arábie uspořádala historicky první módní přehlídku plavek

Koktejl

„Je to malý krok, který ukazuje změnu přístupu k Izraeli, představující větší toleranci a otevřenost,“ řekl listu The Times of Israel Nimrod Goren, který stojí v čele izraelského Institutu pro regionální zahraniční politiku Mitvin.

Izrael už není označován jako „nepřátelský stát“, byť se pořád píše o izraelské okupaci a v osnovách je pořád zdůrazňován závazek Saúdské Arábie v palestinské otázce.

Rijád po vzoru Bahrajnu a Emirátů

„Ukazuje to, že Saúdové směřují k normalizaci (vztahů s Izraelem), dělají vše podle modelu Spojených arabských emirátů a Bahrajnu,“ pokračoval Goren.

Bahrajn a Emiráty postupovaly podobně po podepsání tzv. abrahámovských dohod z roku 2020, které vedly obě monarchie k zavedení diplomatických styků a nastartování kulturní spolupráce, zatímco s Jordánskem a Egyptem přetrvává spíše studený mír.

Goren dodal, že postupná proměna vztahu Saúdské Arábie k Izraeli začala před deseti lety: „Proces připomíná to, co dělaly Spojené arabské emiráty a Bahrajn v dekádě před abrahámovskými dohodami, velmi pomalý postupný posun, který odráží toleranci a normalizaci.“ Podle Gorena to vede k méně vyhrocenému pohledu arabské veřejnosti na Izrael.

Učebnice však odrážejí i další proměny v modernizující se saúdské společnosti. Vypuštěna byla slova, že smilstvo a sodomie (homosexualita) musejí být trestány jako odporné zvěrstvo. Ženám už také není kladena vina za to, že je muži sexuálně obtěžují.

Antisemitismus je negativní postoj, až nenávist vůči Židům či židovské víře (judaismu). Původ slova sahá do 19. století, poprvé jej nejspíše použil v roce 1860 židovský učenec Moritz Steinschneider ve slovním spojení antisemitské předsudky v souvislosti s myšlenkami francouzského filozofa Ernesta Renana o nadřazenosti árijské rasy nad semitskou.

Později se termín objevoval v německé nacionalistické literatuře a byl namířen výhradně proti lidem židovského původu či vyznání, ačkoliv zdánlivě odkazuje na Semity obecně. Termín Semité (odvozen od biblického Šéma) je označení pro národy hovořící semitským jazykem, tedy například hebrejsky či arabsky. Vzhledem k historickému vývoji pojmu antisemitismus, který se od počátku vztahoval výlučně k Židům, tak mohou být paradoxně za antisemity označeni i Arabové, byť jsou sami Semité.

Kvůli Gaze napříč Evropou roste podpora krajně levicových stran

Evropa

Výběr článků

Načítám