Článek
Na povolení vplout do Tartúsu za účelem evakuace ruských vojáků a jejich vybavení včetně těžkých zbraní podle portálu čeká vojenská nákladní loď Sparta I, Sparta II, General Skobolev a výsadková plavidla Ivan Gren a Alexandr Otrakovskij.
Velitel ruské evakuační flotily kontradmirál Valerij Varfolomějev se o víkendu pokoušel vyjednat vjezd lodí do přístavu s příslušnými syrskými úřady, ale neuspěl. Podle portálu RBK-Ukrajina, který se odvolává na ukrajinskou vojenskou rozvědku HUR, se také již podruhé snažil setkat se s představiteli vládnoucího hnutí Haját Tahrír aš-Šám (HTS), ale místo přijetí se dočkal drsného vzkazu, že s ním nechtějí mluvit.
Uvnitř přístavu ale už stojí stovky vojenských nákladních vozů, které naložily rozmontované radarové systémy a nejméně dva protivzdušné systémy S-400, a obrněnců. Kolona má více než jeden kilometr. Ruští vojáci na břehu už také začali pálit zásoby a vybavení, které nepodléhá evakuačnímu rozkazu.
Za potopením ruské nákladní lodi byl „teroristický čin“, píše RIA
Na rozdíl od personálu, který může být evakuován z nedalekého vojenského letiště Hmímím, které mají Rusové zatím stejně jako leteckou základnu pod kontrolou, musí být těžká vojenská technika odvezena po moři. Jinak ji Rusové budou muset nechat v Sýrii.
Až do pádu režimu syrského prezidenta Bašára Asada v prosinci 2024 byl Tartús jedinou ruskou námořní základnou v Sýrii a základem ruské vojenské logistiky na Blízkém východě a v Africe. Přítomnost ruského námořnictva v Tartúsu sahá až do sovětské éry a ruský prezident Vladimir Putin v roce 2017 podepsal s Asadem dohodu, která měla dávat Kremlu právo využívat tamní přístav po dobu 49 let zdarma.
Jak nová syrská vláda v čele s HTS posiluje kontrolu nad syrskými přístavy, ruské námořnictvo už tam nemá oporu, poznamenal server Maritime-Executive. Šéf HTS Ahmad Šara, který je de facto vládcem Sýrie, se už podle RBK-Ukrajina nechal slyšet, že Damašek chce pokračovat v dobrých vztazích s Moskvou, ruskou vojenskou přítomnost v Sýrii ale hodlá omezit.