Článek
Ruské aerolinie Kogalymavia uvedly, že za pádem stojí vnější faktor. „Jediným rozumným vysvětlením je vnější aktivita,“ řekl ředitel společnosti Alexander Smirnov. Dodal, že poškození ocasní části bylo v roce 2001 plně opraveno.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov řekl, že terorismus nemůže být vyloučen jako možná příčina nehody: „Nyní nemůžeme vyloučit ani jednu z verzí. Protože vyšetřování teprve začíná, nemůžeme říci, která z verzí bude jeho základem. V každém případě vyslovovat nyní jako předběžné dohady jakékoli názory, které jsou nepodložené, je zcela špatné. Je nutné čekat na první výsledky vyšetřování.“
„Podle toho, co je známo, kapitán letadla nevyslal nouzový signál, neinformoval o žádných problémech a nežádal o nouzové přistání,“ uvedl zdroj. Stroj podle něj nebyl zasažen zvenčí. Potvrdil tak informace egyptských úřadů. „Před pádem tam nebylo nic nenormálního. Náhle zmizel z radaru,“ řekl podle CNN egyptský ministr civilního letectví Hosam Kamal.
Zdroj Interfaxu dodal, že stroj, který se rozlomil ve vzduchu, dopadl na zem hřbetem. [celá zpráva]
Ruští i egyptští experti odmítli, že by stroj sestřelil Islámský stát, za nejpravděpodobnější verzi označili technickou poruchu. Ale nadále nevylučují možnost bombového útoku. I když se zpočátku mluvilo o technických problémech stroje s motorem, Hosam Kamal je při rozhovoru s listem Daily Telegraph nezmiňoval. Popřely se tak původní zprávy, že pilot žádal o odklon z trasy letu a nouzové přistání.
Stroj před dopadem hořel
Islámský stát po pádu uvedl, že „vojáci chalífátu uspěli při sundání ruského letadla“ v odvetě za ruské nálety na Sýrii. Zveřejnil také obrázky padajícího stroje, za kterým se táhl sloup dýmu. Jejich věrohodnost ale nemohla být ověřena, uvedl list The Daily Mail. Na snímcích je vidět oddělená část stroje.
I místní beduíni poblíž místa dopadu uváděli, že viděli sloup dýmu za padajícím hořícím letadlem.
Bombový útok nevylučuje ani britský expert Michael Clarke z Královského institutu sjednocených služeb. BBC řekl: „První zprávy uvádějí, že se rozpadl na dvě části, což naznačuje katastrofu – a ne mechanické selhání – zřejmě explozi na palubě.“
Více se k tomu nechtěl vyjadřovat, protože nemá dost údajů, ale zmínil, že v případě poruchy by byl vyslán nějaký nouzový signál. „Skutečnost, že ke katastrofickému selhání došlo ve výši 31 000 stop (9500 m) a že se letoun rozpadl na dvě části, mi naznačuje explozi na palubě. Mohla to být hrozná nehoda, což je nepravděpodobné, nebo bomba, což je mnohem pravděpodobnější.“
Záchranná operace končí
Záchranná operace na místě pádu stroje, který si vyžádal 224 oběti, skončí v pondělí večer. „Dnes v deset hodin večer místního času plánujeme ukončit záchrannou a pátrací operaci v zóně mimořádné situace. Specialisté technických služeb mezinárodní komise pro letectví budou pokračovat v práci, než splní všechny úkoly,“ uvedl ředitel ruského ministerstva pro mimořádné události Vladimir Pučkov. Pátrání probíhá na ploše 16 kilometrů.
Na petrohradském letišti Pulkovo přistál v pondělí brzy ráno letoun s prvními 144 těly obětí, jejichž identifikace už začala. Pracuje na ní čtyřicet soudních expertů. Druhý letoun s ostatky přiletí v pondělí večer. [celá zpráva]