Článek
Vyproštění ještě oficiálně nepotvrdil Úřad pro suezský průplav (SCA). Podle jeho ředitele Usámy Rabíi práce na vyproštění lodě i nadále pokračují. Video ze záchranné operace zachycuje, že záď lodi je uvolněná. Jak je to s přídí, jasné není.
Společnost Marine Traffic sledující pohyb lodí, sdělila CNN: „Můžeme potvrdit pohyb Ever Given, vypadá to, že je částečně na vodě, zbývá tu ještě nějaká práce, než bude úplně uvolněná, ale dosáhlo se pokroku.“
Na uvolnění 443 metrů dlouhé kontejnerové lodi o výtlaku 224 000 tun pracuje už týden několik firem s deseti remorkéry. Také se odkopávalo dno, přesunulo se 27 000 kubíků písku a u přídě se dostala technika do hloubky 18 metrů. Poslední pokus byl podniknut za přílivu, kdy je voda v kanálu výš.
Na vině nebyla bouře
I když správa průplavu a rejdařství Evergreen uváděly, že loď najela na břeh v důsledku silné prachové bouře, o víkendu správa uvedla, že to „nebyl hlavní důvod“. „Mohly tam být technické nebo lidské chyby, řekl Usáma Rabía, který stojí v čele SCA.
Dříve uvedl, že na uvolnění vodní cesty čeká 369 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery a plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn nebo zkapalněný ropný plyn.
Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Rabía dodal, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.
Další pokus o uvolnění lodi uvázlé v Suezu nevyšel
Některé nákladní lodě se rozhodly pro alternativní trasu a cestu mezi Asií a Evropou podniknou obeplutím Afriky. To však znamená výraznou prodlevu v přepravě a zvýšení nákladů.