Článek
Roste podezření, že náklad nemířil do Mosambiku, jak stálo v dokumentech, ale měl být vyložen v Bejrútu. Asad zřejmě chtěl využít ledek ve výbušninách, jejichž spotřeba v občanské válce stoupla.
Interpol tento týden ohlásil, že na jeho seznamu hledaných jsou kapitán lodi a její majitel, podle libanonských zdrojů se pátrání týká i portugalského obchodníka.
Podle dosavadních informací byla loď ve špatném stavu. Vezla v roce 2013 nebezpečný náklad z gruzínského přístavu Batumi do Mosambiku a majitel dal kapitánovi pokyn, aby se z trasy odklonil do Bejrútu, kde se měla loď opravit a kde měla naložit ještě další náklad. Loď z Bejrútu už nevyplula a dusičnan amonný z ní byl později přeložen do skladu, aniž byl správně uložen. Loni ledek vybuchl.
Nyní sílí podezření, že ničivá exploze mohla být nezamýšleným následkem snahy syrského režimu obstarat si dusičnan amonný k vojenskému využití. Libanonská televize Al-Džadíd v pořadu odvysílaném tento týden spojila firmu s třemi lidmi, kteří Asadově režimu pomáhají od začátku syrské války v roce 2011. Jde od George Hasváního, Mudalala Chúrího a jeho bratra Imáda, kteří mají jak ruské, tak syrské občanství a na něž se vztahují za podporu Asadova režimu americké sankce. Podniky, které vlastní, mají stejnou londýnskou adresu jako společnost Savaro, která dusičnan amonný koupila v roce 2013.
V Libanonu kvůli výbuchu zadrželi 16 lidí. Vedení přístavu, celníky i dělníky
Ještě předtím, než plavidlo Rhosus zakotvilo v Bejrútu, obvinilo americké ministerstvo financí Mudalala Chúrího, že se snaží obstarat Damašku dusičnan amonný. Vysvětlení, proč se Rhosus odchýlil od původní trasy, stejně jako informace o dodavateli nákladu a majiteli lodě zůstávají nejasné. Bejrút mohl být konečnou destinací a od začátku mohlo jít o složitou pašeráckou operaci, napsal The Guardian.
Ledek pro Sýrii?
Část Libanonců informaci o možné souvislosti výbuchu se Sýrií a jejím spojencem Ruskem věří. „Samozřejmě, že byl ten dusičnan amonný pro Asada,” řekl libanonský pojišťovací agent Raad Ajúbí, který dodal: „Druhou otázkou, kterou je potřeba zodpovědět, je, jak se měl dostat z Bejrútu k Bašárovi.“
Libanonští politici odmítají vinu z podílu na katastrofálním neštěstí, obviněni byli dosluhující premiér Hasan Dijáb, tři bývalí ministři a více než 30 níže postavených lidí.
Kvůli explozi v libanonském přístavu byl obžalován premiér v demisi Dijáb
Podle The Guardianu Interpol hledá dva Rusy Borise Prokošova jako majitele a Igora Grečuškina jako kapitána lodě a také Portugalce Jorgeho Moreiru, který obstaral dusičnan v gruzínské továrně Rustavi Azot. Proč byla k uzavření kontraktu s mozambickou firmou Fábrica de Explosivos využita společnost Savaro, je nyní ústředním bodem vyšetřování.