Článek
„Nejprve se ostře točil o 90 stupňů doleva a pak o 360 stupňů doprava,“ napsal Kammenos na Twitteru.
Egyptské úřady nevylučují, že šlo o teroristický útok. Je ale možné, že šlo o mechanickou závadu či incident v pilotní kabině.
Podle šéfa ruské tajné služby FSB Alexandra Bortnikova šlo pravděpodobně o teroristický čin. „S největší pravděpodobností je to teroristický čin, jehož výsledkem je zabití 66 občanů různých zemí,“ citovala jeho slova agentura Interfax.
Podle bývalého ředitele francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví BEA Jeana-Paula Troadeka mohlo dojít na palubě k explozi: „Obvyklé technické problémy, oheň či porucha motoru, nezpůsobí okamžitou nehodu a posádka má čas reagovat. Tady posádka neřekla nic, nereagovala, a tak se velmi pravděpodobně jedná o brutální událost a můžeme skutečně uvažovat o atentátu.”
Agentura AFP s odvoláním na Egypt Air bez dalších podrobností informovala, že armádní letová kontrola zaznamenala nouzový signál. Egyptská armáda ale informaci popřela.
Televize CNN zdůraznila, že to bylo téměř dvě hodiny po zmizení stroje z radarů. Mohlo jít o automatický signál z lokátoru.
Signál mohlo vyslat cokoli, co se aktivovalo při pádu, například záchranný člun. Neznamená to, že piloti hlásili Mayday, poznamenala CNN.
#BREAKING 'Distress message' had been sent from vanished flight: EgyptAir
– AFP news agency (@AFP) May 19, 2016
Podle nepotvrzených zpráv pilot před ztrátou spojení hlásil kouř v pilotní kabině. ČTK nicméně přinesla informaci, že řečtí dispečeři s posádkou zmizelého letadla hovořili, když prolétával jejich vzdušným prostorem, a ani jeden z pilotů nehlásil žádné problémy.
Letoun odstartoval ve středu ve 23.09 (všechny časy v SELČ) z pařížského letiště Charlese de Gaulla. Ve ve čtvrtek ve 2.27 zachytila řecká letová kontrola poslední signál a ve 2.30 airbus zmizel z radaru. V Káhiře měl stroj dosednout ve 3.15 SELČ.
Podle egyptských aerolinií bylo na palubě 30 Egypťanů, 15 Francouzů, 2 Belgičané a po jednom cestujícím z Británie, Belgie, Kuvajtu, Saúdské Arábie, Súdánu, Čadu, Portugalska, Alžírska a Kanady.
#NEWSGRAPHIC Map showing FlightRadar24 data on missing EgyptAir MS804 Paris-Cario @AFP pic.twitter.com/wloBbWAlJr pic.twitter.com/4w505k55gT
— AFP news agency (@AFP) 19. května 2016
Podle mapy na Flightradaru se letoun nacházel už v egyptském vzdušném prostoru
Žádní Češi na palubě
České ministerstvo zahraničí zatím neví o tom, že by ve zmizelém letadle z Paříže do Káhiry byli Češi. Informace získává prostřednictvím ambasády v Káhiře.
Podle meteorologa CNN Michaela Guye byly v oblasti, kterou letoun v době zmizení z radaru prolétal, příznivé počasí a dobrá viditelnost.
Na místě, kde ztratila pozemní kontrola s dopravním letounem kontakt, už jsou záchranné a pátrací týmy. Pátrací akce se soustředí u řeckého ostrova Karpathos.
Do pátrání po zmizelém egyptském letadle se zapojila i letadla řecké armády. Do oblasti vyrazila také řecká fregata a v pohotovosti jsou vrtulníky. Svůj kurz změnilo osm obchodních lodí, aby pomohly s lokalizací vraku.
An informed source at EGYPTAIR reported that EGYPTAIR Flight No MS 804 has lost communication with radar tracking system at 02:45 (CLT)
— EGYPTAIR (@EGYPTAIR) May 19, 2016
Tweet Egypt Air
Loni v říjnu se na Sinajském poloostrově zřítil ruský letoun, na jehož palubě zahynulo 224 lidí. Podle vyšetřovatelů byla v letadle nálož. K útoku se tehdy přihlásila egyptská větev teroristické organizace Islámský stát. [celá zpráva]
Letos v březnu bylo uneseno letadlo společnosti Egypt Air na Kypr. Únosce, který je vězněn na Kypru, byl podle úřadů psychicky nevyrovnaný. [celá zpráva]
Zmizení egyptského letadla:
Typ letounu: Airbus A320
Společnost: EgyptAir, let MS 804
Trasa: Paříž - Káhira
Počet lidí na palubě: 66
Start z Paříže: 19. května ve 23:09 z letiště Charlese de Gaulla
Plánovaný přílet: 3:15
Vstup do řeckého vzdušného prostoru: 1:24
Automatické hlášení ARCARS o kouři na toaletě: 2:26
Marná snaha o navázání rádiového spojení: 2:27
Čas zmizení z radarů: 2:29
Poslední automaticky vyslaný signál ARCARS: 2:29 (selhání systému ovládání)
Nouzový signál z polohového majáku nehody ELT: 2:36
Místo: 290 km severně od egyptského pobřeží