Článek
„Toto je svátek pro stát Izrael, IDF (Izraelské obranné síly) a námořnictvo,“ řekl před zahájením oslav náčelník štábu IDF Aviv Kočavi. Na počest připlutí lodě byla možně nasvícena radnice v Haifě.
INS Magen postavila loděnice Thyssenkrupp Marine Systems v Kielu. Jde o první ze čtyř objednaných korvet třídy Sa´ar 6, které si Izrael pořizuje. Zařazeny do výzbroje budou v průběhu následujících dvou let. Představují velký kvalitativní posun. Devadesátimetrová loď o výtlaku 2000 tun pluje maximální rychlostí 43 km/h a má dosah až 4500 km. Může tedy operovat dále od izraelského pobřeží po delší dobu.
Na palubě jsou antirakety
Navíc má na rozdíl od třicet let staré třídy Sa´ar 5 schopnost se bránit útokům ze vzduchu. Nese buď antirakety ze systému Iron Dome uzpůsobené pro námořnictvo (Naval Dome), nebo dvě baterie střel Barak-8 určené pro likvidaci raket s plochou dráhou letu a balistických raket. Může je sama likvidovat, protože je vybavena radarem EL/M-22445 MF-STAR, který je schopen monitorovat hrozby ze vzduchu i ze země a navádět na ně své rakety. Současně může sledovat několik set objektů až do vzdálenosti 250 km.
O nové izraelské třídě korvet odpovídající německé třídě Braunschweig z typové modulární řady MEKO, na jejímž základě lze stavět i fregaty, uvedl velitel námořnictva Eli Šarvit: „Je to skvělá odpověď na naše potřeby. Je výborná a efektivní, perfektně přizpůsobená úkolu chránit velké přírodní bohatství, které dělá z Izraele energeticky nezávislou zemi. Nenajdete lepší loď.“
Chránit těžbu plynu
Důvodem pořízení nových korvet není jen postupné zastarávání stávající třicet let staré třídy Ša´ar 5, ale právě nový úkol chránit plynová pole v šelfu Kariš,Tanin. Leviathan a Tamar. Poslední dvě jsou jedny z největším podmořských nalezišť zemního plynu. Ještě před dodávkami lodí izraelské ozbrojené síly uvedly: „Teroristické armády v našem regionu ukázaly, že mají schopnost vypálit široké spektrum raket včetně těch (balistických) s vysokými trajektoriemi, které jsou schopné zasáhnout těžní věže. Chceme odradit nepřítele i od toho, aby ho napadlo o ně usilovat. Loď má ohromný radar, takže může působit samostatně. Je spojena s protivzdušnými systémy Iron Dome a David´s Sling, Když zjistí hrozby, může předat data pozemním sítím, které se zapojí do akce.“
Do Evropy povede nejdelší podmořský plynovod světa z Izraele a Kypru
Izraelské námořnictvo dosud bylo ve stínu ostatních ozbrojených složek soustředilo se hlavně na ochranu pobřeží, kvůli plynovým polím ale stoupá význam ochrany námořní výlučné ekonomické zóny o rozloze asi 44 000 km čtverečních, což je dvakrát více, než má rozlohu samotný stát Izrael. Jejich ochrana nabývá na důležitosti poté, co se Izrael domluvil s Kyprem a Řeckem na stavbě plynovodu a připojil se k východostředomořskému plynovému fóru, jehož členy jsou dále ještě Egypt, Jordánsko a Palestinská správa.
I když to izraelská média v souvislosti s dodávkou korvet neuvádějí, Turecko má velký zájem měnit rozdělení výlučných ekonomických zón v oblasti, sice ne na úkor Izraele, ale na úkor zemí, s nimiž má Izrael dohody - zejména Kypru a Řecka. Po moři se navíc do Izraele dostává 98 procent importu.
Nová korveta má navíc vlastnosti stealth, takže je jen obtížně zjistitelná, a k obraně má i dva rychlopalné dálkově ovládané kanóny ráže 25 mm. Dále je vyzbrojena 16 protilodními střelami a jedním rychlopalným kanónem ráže 76 mm a dvěma torpédomety ráže 324 mm pro lehká torpéda MK54. Schopna je také spolupracovat s bezpilotními letouny a má plošinu pro přistávající vrtulník. Většina zbraňových systémů, skoro devadesát procent, je izraelského původu, což zajišťuje okamžitou interoperabilitu.
Nákup lodí z Německa ukazuje na dobré vzájemné vztahy obou zemí a posiluje jejich strategickou spolupráci, uvedl list Ha´arec. „Tento projekt trvající mnoho let, který ještě není završen, vyžaduje úzkou spolupráci s německým obranným průmyslem,“ řekl ve středu večer v Haifě izraelský prezident Reuven Rivlin, přičemž poděkoval německému prezidentovi Frankovi-Walteru Steinmeierovi a kancléřce Angele Merkelové.