Článek
Na americké základně Bagram v Afghánistánu je již několik dnů pro české vojáky připraveno 11 amerických obrněnců MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), které byly speciálně vyrobeny do války v Iráku a Afghánistánu a které jsou vysoce odolné proti minám a v Afghánistánu rozšířeným nástražným systémům.
Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka budou v obrněných vozech jezdit čeští vojáci ze základny Shank v provincii Logar. Dalších 16 strojů by mělo k české jednotce doputovat na jaře.
Pro české vojáky v Logaru je to výborná zpráva, protože s auty, které jim pořídilo ministerstvo obrany, nejsou spokojení. Výhrady mají hlavně vůči obrněncům Dingo 2 od německé firmy KMW. „Naše dinga nemají špatnou balistiku, ale hrozně slabý motor. Němci si koupili osmiválec turbodiesel. Na nás ministerstvo šetřilo a koupilo jen šestiválec. Když se musíme zařadit do svižné americké kolony, tak jsme pomalí a zůstáváme pozadu,“ stěžoval si v Logaru Právu jeden z řidičů.
Od Američanů je to pomoc, soudí velitel
U ding si vojáci stěžují také na převodovku, která umožňuje řazení jen v nízkých otáčkách a na kulomet, kterým se nedá střílet dozadu. Podle velitele českého kontingentu v Logaru Ctirada Gazdy je možné si na vozy stěžovat, ale jejich potřebám zatím stačily. „Dinga jsou pomalejší hlavně při vyšších teplotách, ale pro naši potřebu patrol a přepravu osob jsou ideální. Na MRAPy se těšíme, je to od Američanů velká pomoc, protože se rozšíří naše možnosti přepravy,“ řekl Právu Gazda.
Kromě ding používají vojáci vozy Iveco, které jsou rychlé, ale mají menší balistickou ochranu. Ministerstvo obrany pořídilo 15 kusů Iveco a 15 kusů Dingo před dvěma roky za dvakrát půl miliardy korun bez výběrového řízení. Již v době pořízení byla obrana kritizována, že obrněnce nakoupila příliš draze.
Do konce roku by armáda měla do Afghánistánu dopravit i několik osmikolových pandurů, kterým armáda dodatečně posílila pancíř.
Vondra: Musíme si z toho vzít poučení
Také ministr obrany Alexandr Vondra, když byl minulý týden v Logaru, slyšel od vojáků stížnosti na techniku. „To víte, že jsem to od vojáků slyšel. Musíme si z toho vzít poučení do budoucna a příště ty vozy pořídit levněji a výkonnější,“ řekl Právu Vondra.
Pro ochranu vojáků je v Afghánistánu nejpodstatnější ochrana vozů zespoda. Tálibové totiž nedisponují těžkými zbraněmi a uchylují se nejčastěji ke kladení min, které si podomácku vyrábějí. Podle českých pyrotechniků jsou povstalci velmi vynalézaví. Minu dokáží vyrobit z dusíkatého hnojiva, které místním zemědělcům donedávna ve velkém dodávali sami Američané, a nášlapný systém z lahve od šampónu nebo rozbušku z amerického rádia na kličku.
Američané nejdříve používali pro ochranu vojáků oblíbená auta humvee, která mají dobrou ochranu proti střelám ze strany, ale dno mají z obyčejného plechu. Po obrovských ztrátách - v humvee zemřel po najetí na minu i český voják Radim Vaculík - vyvinuli Američané minám odolnější stroje - MRAPy. MRAP má vespod silné pancéřování a navíc špičaté dno, které dokáže rozdělit a zmenšit destrukční sílu výbuchu.