Článek
„Chci jen to, aby moje dítě chodilo do dobré školy. Ale když jste Romka, není to jednoduché. Jako dítě jsem to sama zažila,“ cituje Al-Džazíra dvaatřicetiletou sociální pedagožku Olgu Polákovou.
Dále píše, že jako Romka v Česku navštěvovala školu určenou výhradně pro Romy. Rodiče prý uměli jen romsky a v české škole se jazyk nenaučila, protože ji učitelka neopravovala.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Například mi nikdy nevysvětlila, že má čeština sedm pádů, takže jsem dál dělala chyby. Škola mě nevedla k tomu, abych používala mozek nebo myslela kriticky,“ postěžovala si dále Poláková podle katarské televize.
Školy pro Romy, které neexistují
Al-Džazíra v článku rovněž upozorňuje na loňskou zprávu Amnesty International (AI), která údajně poukazuje na romské školy a třídy v Česku. Ty mají mít „nižší akademické standardy“. Patrně je tím myšlena kritika AI, která se zaměřila na umisťování romských dětí do praktických škol ve větší míře, než je to nutné. Ve třídách praktických škol se však v Česku potkávají jak Češi, tak i Romové.
„Vzdělávací systém teoreticky segregován není. Romské děti mají právo chodit do školy pro bílé, v praxi jsou ale velmi často odmítáni,“ řekla dále Polákova katarské televizi. Svou dceru podle svých slov umístila do „třídy pro bílé“, krátce na to, ji ale přeřadili do „třídy pro Romy” a když si stěžovala, bylo jí sděleno ”berte, nebo nechte být”.
„Romské děti nejsou posílány jen do romských škol a tříd, ale nepoměrně vysoké procento také do praktických škol pro děti lehce duševně postižené,“ píše se dále v článku Al-Džazíry.
Televize dala prostor i mluvčí českého ministerstva školství Janě Balážové. Ta v e-mailové reakci napsala, že se má „Česká republika v úmyslu držet se principu společného vzdělávání bez rozdělování dětí, žáků a studentů podle jejich etnicity”.