Článek
Sexistické plakáty umístěné na plochách patřících státu zmizí. Tak zněla pasáž z koaliční dohody, na kterou si po zemských volbách loni v září plácly tři strany současné vlády – sociální demokracie (SPD), Zelení a Levice.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Výčet je rozsáhlý
Nyní především Levice chce rozšířit vymýcení toho, co považuje za sexismus: požaduje, aby z veřejného prostoru taková zobrazení zmizela úplně. Celoberlínská organizace Levice si pro upřesnění toho, co se má odstranit ze všech billboardů, plakátovacích ploch, zdí a luceren, vzala k ruce výčet připravený svou odnoží z obvodu Charlottenburg-Wilmersdorf.
„Taková reklama obsahuje fyzické či psychické zneužívání nebo útlak páchaný muži na ženách. Zobrazuje ženu krásnou, ale současně hloupou, hysterickou, šílenou, naivní, bezdůvodně se smějící nebo totálně pod vlivem,“ vypočítává seznam.
Zákaz by měl rovněž postihnout reklamy zachycující oblečené muže a vedle nich spoře oděné ženy. „Podobná znázornění mohou budit dojem, že obě pohlaví si nejsou rovna. Ženské tělo už nesmí být nadále prezentováno jako objekt, zboží či produkt,“ zdůrazňuje Niklas Schenker (23), šéf poslanecké frakce Levice na radnici v Charlottenburgu-Wilmersdofu.
A hned tabu rozšiřuje: „Místo nebude ani pro ženy zachycené v tísni, vychovávající, při domácích pracích prováděných s velkou radostí, závislé a svádějící.“
Deník Der Tagesspiegel připomíná, že obvody Friedrichshain-Kreuzberg v roce 2014 a Pankow o rok později na svých plochách vymýtily „diskriminační a sexistická zobrazení“. První z nich přitom ročně inkasoval od firmy Ströer za pronájem 28 reklamních ploch 245 tisíc eur (6, 4 mil. korun) na provoz kašen ve čtvrti.
Opozice se bouří
Ke stejnému počinu se chystá i obvod Berlín-střed. Metropole není sama: v Hamburku už dříve uspěla inciativa Pink Stinks, jež přinutila úřady i reklamní agenturu stáhnout plakáty, na nichž figurovaly ženy jako dekorační prvek.
Paula Riesterová (42), šéfka zastupitelů za Zelené ve Friedrichshainu-Kreuzbergu, to vidí jednoduše: „Když žena v bikinách dělá reklamu na plavky, je to o. k. Pokud ale nabízí čokoládovou tyčinku nebo auto, jde o sexismus.“
Takové vidění reklamy se nezamlouvá opozičním konzervativním křesťanským demokratům (CDU) a liberálům z FDP. „Politici nemají právo zasahovat do volného trhu. Navíc případné výstřelky střeží reklamní rada,“ prohlásila Maya Glücková (33).
Uspěje čtyřicet procent stížností |
---|
Na reklamu dohlíží od roku 1972 Německá reklamní rada |
Prošetřuje stížnosti na pokleslou, sexistickou, podvodnou nebo pobuřující reklamu |
Ve 40 procentech stížností musí inzerenti reklamu stáhnout |
Letos v prvním pololetí muselo pět firem odstranit sexistické výjevy |
Zdroj: www.werberat.de |