Hlavní obsah

Analýza senzorů Columbie odhalila pokus vypnout autopilota

HOUSTON

V posledních dvou vteřinách, než se ztratil signál z raketoplánu Columbia při jeho návratu na Zemi, zaznamenal senzor na palubě stroje pokus o odpojení autopilota. Inženýři NASA se však domnívají, že rozsvícení kontrolky mohly způsobit chybné údaje.

Foto: Stanislava Dvořáková

Tradičně, již posedmé Omnis a.s.Olomouc zaplnila prostory Kulturního domu expozicemi vystavovatelů z oboru stavebnictví a vybavení domácnosti.

Článek

V tu chvíli se vesmírná loď prudce stáčela, a to o 20 stupňů za vteřinu. Ačkoli inkriminovaný senzor mohl zaznamenat poslední zoufalý pokus posádky ručně vyrovnat dráhu raketoplánu, žádné telemetrické přístroje z Columbie neukázaly, že by stroj byl řízen manuálně. Zablikání kontrolky tedy mohlo být způsobeno nějakou technickou chybou, domnívají se inženýři.

Autopilot se automaticky vypne ve chvíli, kdy pilot ručně otočí volantem raketoplánu.

Inženýři zveřejní dění posledních 5 minut letu

Nové poznatky pocházejí z analýz dat z 32 senzorů, které posílaly do řídícího střediska na Zemi poté, co došlo k přerušení radiového spojení. Data pokrývají asi pět sekund, pak následovala 25sekundová pomlka a poté poslední dvousekundový přísun dat. Inženýři procházejí všemi údaji senzorů a pokoušejí se z nich vyčíst důvod katastrofy. Dnes má vyšetřovací tým zveřejnit sled událostí, které se na palubě Columbie odehrály v posledních pěti minutách před katastrofou.

Columbia vybuchla 1. února během návratu na Zemi, pouhých 16 minut před plánovaným přistáním v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. Při tragédii zahynulo všech sedm členů posádky.

Související články

Výběr článků

Načítám