Článek
„S hlubokým zármutkem vám musím oznámit, že láska mého života, generál Chuck Yeager, zemřel krátce před 21:00,” stojí v prohlášení, které na Yeagerův Twitter umístila jeho žena Victoria.
Yeager se do dějin letectví zapsal 14. října 1947, když v experimentálním raketovém letounu Bell X-1 nazvaném Glamorous Glennis dosáhl rychlosti 1127 kilometrů v hodině. Byl prvním letcem, který překročil zvukovou bariéru ve vodorovném a plně řízeném letu.
Fr @VictoriaYeage11 It is w/ profound sorrow, I must tell you that my life love General Chuck Yeager passed just before 9pm ET. An incredible life well lived, America’s greatest Pilot, & a legacy of strength, adventure, & patriotism will be remembered forever.
— Chuck Yeager (@GenChuckYeager) December 8, 2020
Když námořní pilot Scott Crossfield překonal 20. listopadu 1953 v raketovém letounu Douglas D-558-2 Skyrocket dvojnásobně rychlost zvuku, Chuck Yeager letěl 12. prosince 1953 v upraveném Bellu X-A ještě rychleji, dosáhl ve vodorovném letu rychlosti 2608 km/h, tedy 2,44krát rychleji než zvuk.
Stíhací eso
Yeager měl za sebou ale také úspěšnou kariéru vojenského letce. Poprvé na sebe upozornil jako stíhač za druhé světové války, kdy na západní frontě v kabině P-51 Mustangu Glamorous Glen sestřelil jedenáct nepřátelských letadel, přičemž 12. října 1944 zlikvidoval v jeden den pět nepřátelských strojů – tři sestřelil a dva se srazily, když je pronásledoval. Sestřelil i německý proudový Messerschmitt Me-262.
Krátce po prvním úspěchu ve vzdušném boji však byl 5. března 1944 sám sestřelen, ale pomohli mu francouzští partyzáni makisté, s jejichž pomocí se dostal do Španělska a odtamtud zpět do Velké Británie a vymohl si, že může dál bojovat.
Po roce 1945 zamířil mezi zkušební letce, aby se v polovině padesátých let vrátil opět ke stíhačům amerického letectva USAF. V Německu létal v F-86H Sabru a v USA na nadzvukovém F-100 Super Sabru.
Na počátku šedesátých let ale testoval bezmotorové vztlakové těleso NASA M2-F1 a létal i na upraveném NF-104 Starfighteru vybaveném druhým raketovým motorem zřejmě s cílem získat zpět rychlostní rekord.
Jako pilot se zapojil i do vietnamské války, v roce 1966 se stal velitelem 405 taktického křídla na Filipínách, které pak bojovalo ve Vietnamu, Yeager většinou létal v bombardéru B-57. Na konci šedesátých let velel křídlu F-4 Phantomů v Jižní Koreji.
Do výslužby odešel jako brigádní generál.