Článek
„Prezident Miloš Zeman se objevil na výstavě zrestaurovaných korunovačních klenotů ve veselé náladě, mírně řečeno. Alespoň podle očitých svědků. Přišel nejistým krokem, potácel se a jednou málem upadl, než se opřel o zeď,“ uvedla oblíbená ruská internetová televize Dožď v satirickém pořadu Amoral (nemorálnost).
„Byl, či nebyl?“ utahují si v převzatém příspěvku agentury AP deníky a servery od slovutného USA Today přes rovněž americký Huffington Post, britské Daily Telegraph, Daily Mail až po australský Herald Sun nebo lucemburský Tageblatt.
„Nového prezidenta zachytily kamery, jak při vyzvednutí korunovačních klenotů vrávorá, klopýtá a pomáhá mu kardinál,“ napsal Herald Sun pod titulkem hlásajícím, že Zeman tvrdí, že nebyl opilý.
Nad otázkou, zda Zeman byl při ceremonii opilý, si láme hlavu i The Washington Post. Každopádně Zeman vypadal pobledle a tolik se potácel a kymácel, že podezření mnoha krajanů se zdá opodstatněné, uvedl americký komentátor.
Lidé diskutující nad články na zahraničních webech ale mají jasno. „Vsadím se, že když jde spát, musí vyhodit kotvu,“ napsal jeden na serveru Huffington Post. „Ano, ta viróza je docela vysilující. Chytil jsem ji minulý pátek, když jsem odcházel z hospody. Musí to být nakažlivé, protože to dostala ještě spousta jiných,“ doplnil další na stánkách Express.co.uk.
Komentátor Washington Postu přiznal, že prezidentovu reputaci až tak dobře nezná, dodal ale, že podle pražského tisku Zemanův vřelý vztah k alkoholu není žádné tajemství.
Dobře živená image
To připomíná i agentura AP. Poznamenala, že Zeman v minulosti chválil britského expremiéra Winstona Churchilla za jeho lásku k whisky a naopak si dobíral šílence, abstinenta a vegetariána Hitlera, k němuž poznamenal: „A víme, jak skončil.“ AP také připomněla Zemanův výrok z předvolební kampaně v roce 1996 o tom, že autobus přezdívaný Zemák, v němž obrážel zemi, jezdí „na naftu a becherovku“.
Huffington Post napsal, že „alkohol je součástí Zemanovy image“. „Poté, co v lednu zvítězil v první přímé prezidentské volbě v České republice, napsala agentura Reuters, že mu u „chudších voličů žijících mimo velká města“ pomohly jeho „lidové způsoby“ a „dobře propagovaná náklonnost ke klobáskám a alkoholu“.
Americký server si také všiml vtípků a fotomontáží na účet hlavy státu, kterými „zdaleka největší konzumenti piva na světě“ Češi zaplavili internet. Britský Express podotkl, že to není poprvé, co se český prezident stal hvězdou na sociálních sítích, a oživil vzpomínky na návštěvu Václava Klause v Chile a na pero, které se během tiskové konference ocitlo v jeho kapse.