Článek
Airbus A320 společnosti TAM přistával v prudkém dešti na letišti, které leží přímo v centru Sao Paula. Stroj přejel přes silnici vedoucí hned za koncem ranveje a narazil do budovy carga na její druhé straně. Letadlo i dům začaly hořet, protože stroj cestou narazil i do benzínové pumpy. V plamenech zahynulo všech 187 lidí na palubě letadla a 12 lidí z budovy.
Hned po nehodě se spekulovalo, že na vině je především krátká ranvej a nevyhovující umístění letiště uprostřed městské zástavby. To zpráva potvrdila. Mezi deseti lidmi, kteří mohou být v souvislosti s tragédií obviněni, je i bývalý ředitel brazilského úřadu pro civilní leteckou dopravu ANAC a několik vysokých představitelů společnosti Infraero, které provozuje hlavní letiště v zemi a jejíž zaměstnanci také odstraňovali vodu z ranveje v den nehody.
Obvinění ale hrozí i jednomu z ředitelů společnosti TAM a jejímu bývalému managerovi. Podle vyšetřovatelů nedostatečně vycvičila piloty zejména pro přistání za ztížených povětrnostních podmínek. K nehodě také přispělo to, že Airbus A-320 nemá varovný systém pro obraceče tahu.
Pokud by byli obviněni a následně odsouzeni, mohou strávit za mřížemi šest let. Podobné případy se však v Brazílii vlečou celá léta.
Soud zakázal starty z nebezpečného letiště
Letiště Congonhas je známé jako nebezpečné. Jeho ranveje jsou krátké a za deště kluzké. Ranvej sice před nehodou dostala nový povrch, ale zatím nebyl dokončen odvod vody.
V únoru 2007 brazilský soud z bezpečnostních důvodů zakázal, aby z letiště startovala velká trysková letadla, ale v odvolacím řízení byl zákaz zrušen s tím, že by to mohlo poškodit obchod. Bezpečnostní rizika nemohou podle soudu vyšší instance zastavit provoz ve vzduchu.
Stroj společnosti TAM se krátce po startu z letiště Congonhas zřítil i v říjnu 1996. Tehdy zahynulo všech 90 cestujících a šest členů posádky, kromě nich ještě tři lidé na zemi.