Článek
Podle 238stránkové zprávy Boeing upřednostňoval zisk před bezpečností a příliš tlačil na zaměstnance, aby byl typ rychle hotový a mohl konkurovat Airbusu. Podle zprávy však selhal i Federální úřad pro letectví (FAA) - nejenže nechal část procesu certifikace na výrobci, ale jeho podmínky umožnily schválit letadlo s konstrukčními chybami.
„Havárie maxů nebyla výsledkem jednoho selhání, technické chyby nebo špatného managementu,“ uvedla zpráva, ale „hrozivou kulminací série mylných technických předpokladů inženýrů Boeingu, nedostatku transparentnosti v části managementu Boeingu a nedostatečným dohledem FAA.“ Boeing zpráva viní z ”kultury utajování“.
Americký Kongres dostal nové znepokojivé informace o Boeingu 737 MAX
Zpráva nepřináší mnoho nového kromě toho, že předpisy FAA byly nedostačující, uvedl předseda komise Peter DeFazio podle webu NPR: „FAA i Boeing dospěly k závěru, že certifikace maxe vyhovuje podmínkám FAA. Problém je, že vyhovoval, ale nebyl bezpečný a lidé zemřeli.“ Podle DeFazia je to „jasný důkaz, že stávající regulační systém je od základu pokřivený a potřebuje napravit.“ „Je to tragédie, která se neměla nikdy stát. Mohlo se jí předejít,“ dodal DeFazio.
Komise ale čelí kritice, že není nadstranická a jsou v ní jen demokraté. Někteří republikánští politici označili dokument za stranický a přehnaný.
Úřad věděl o nebezpečnosti Boeingu 737 MAX od prvního pádu, přesto ho nechal létat
Závěry komise, která se objevily už v předběžné zprávě, nezměnili ani Michael Teal a Keith Leverkuhn, dva vysocí představitelé firmy, kteří dohlíželi na vývoj verze 737 MAX a kteří před ní hájili postup firmy. Uváděli, že po první smrtelné nehodě v Indonésii se systém automatického vyrovnávání letu MCAS měl upravit tak, že by bral data ze dvou senzorů, a ne z jednoho, jenomže se úprava nestihla udělat a loni v březnu spadl v Etiopii i druhý Boeing 737 MAX, když systém MCAS opět využíval data z nefunkčního senzoru.