Hlavní obsah

Vyšetřování pádu letadla s fotbalisty: Šéfa aerolinek zatkli, dispečerka prchla ze země

Medellín

V Bolívii zadrželi šéfa aerolinek LaMia, které provozovaly letoun, jenž se před týdnem zřítil s brazilským fotbalovým týmem Chapecoense. Píší o tom servery BBC a Deutsche Welle. Gustav Vargas Gamboa skončil v policejní vazbě spolu se dvěma dalšími činiteli letecké společnosti. Z vyšetřování příčin neštěstí, při němž zahynulo 71 ze 77 lidí na palubě, vyplynulo, že stroj neměl dostatečný dolet a na cestu z brazilského Santa Cruz do kolumbijského Medellínu se vůbec neměl vydat.

Foto: Novinky/Reuters

Záznam komunikace mezi kapitánem osudného letu a řídící věží

Článek

„Snadno se z toho může stát případ zabití z nedbalosti,“ cituje server BBC bolívijského generálního prokurátora Ramira Guerrera, který má případ na starosti.

Letecká dispečerka Celia Castedová, jež se zříceným letounem komunikovala, tvrdí, že piloty varovala, nyní je jí vyhrožováno a musela proto odjet ze země.

Požádala o azyl v Brazílii. Bolivijské úřady však tvrdí, že prchá před spravedlností a žádají její vydání.

Foto: Jaime Saldarriaga, Reuters

Pracovníci pohřební služby v Medellínu u rakví s oběťmi letecké havárie.

Dolet britského stroje je 2965 kilometrů, což je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruzem a kolumbijským Medellínem.

Stroj, který se zřítil v noci na 29. listopadu, by s největší pravděpodobností v pořádku přistál, kdyby na letišti v Medellínu nedostalo přednost jiné letadlo, jež hlásilo nedostatek paliva.

Vyšetřovatelé příčinu pádu zatím jednoznačně neurčili, nedostatek leteckého benzinu se ale od počátku jeví jako nejpravděpodobnější varianta. Pilot před pádem hlásil, že přístroje přestaly fungovat, a mluvil právě i o nedostatku paliva.

Brazilský fotbalový tým Chapecoense na palubě zříceného stroje.

Přeživší člen posádky — stevard Erwin Tumu — řekl novinářům, že piloti zrušili plánované mezipřistání v bolivijském městě Cobija.

Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví prošel před startem technickou kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

BAE 146 / Avro RJ

BAE 146 je čtyřmotorové dopravní letadlo pro krátké tratě s krátkým vzletem pro 80 až 110 cestujících. Mezi lety 1983 až 2002 bylo vyrobeno 387 letadel, takže jde o komerčně nejúspěšnější britský dopravní letoun.

Vyvíjeno bylo v sedmdesátých letem s cílem zaplnit mezeru mezi turbovrtulovými letoun Fokker F-27 a proudovými letouny pro krátké tratě Douglas DC-9 a Boeing 737.

Bohatá mechanizace hornoplošného křídla a čtyři dvouproudové motory Textron-Lycoming ALF502R o tahu 31 kN zajistily stroji krátký vzlet a přistání, takže se dobře uplatnil na menších letištích i ve vysokohorských oblastech. Protože je letoun tichý, může být dobře využíván i v hustě zalidněných oblastech.  

V Evropě ho využívá řada aerolinek, včetně CityJetu, Swiss Global Airlines, Brussels Airlines a Lufthansy značné uplatnění ale stroj našel i v Latinské Americe.

Existuje i jeho vojenská verze STA, kterou využívá britské a bahrajnské letectvo.

 Stroj se vyráběl por označeními BAe 146 a Avro RJ.

Klub Chapecoense z jihobrazilského města Chapecó měl minulou středu hrát v Medellínu finále Jihoamerického poháru proti kolumbijskému týmu Atlético Nacional. Utkání bylo kvůli tragédii zrušeno.

Výběr článků

Načítám