Článek
Incident se odehrál v úterý večer místního času. Když se letadlo společnosti Republic Airways letící z Connecticutu blížilo k přistávací dráze, řízení letištního provozu ho upozornilo na vrtulník v jeho blízkosti, píše web stanice BBC.
„Nad Georgetownem (čtvrť ve Washingtonu) letí ve výšce 300 stop (asi 91 metrů) směrem na sever vrtulník,“ informoval podle zvukového záznamu z webu LiveATC.net řídící letového provozu posádku letadla.
Reagan runway chaos: AA jet avoids chopper CATASTROPHE — one day BEFORE ‘Black Hawk’ smash
— iMAQ (@manzooraq) January 31, 2025
Flight AA4514 was forced to abort the landing and circle back after a rogue helicopter crossed its path—an alarming incident now under investigation.
#Washington #planecrash pic.twitter.com/hcspqoy7UQ
Během několika okamžiků komerční letadlo začalo odbočovat směrem od letiště Ronalda Reagana a muselo znovu rychle nabrat výšku, jak ukazují data z webu FlightAware, jenž sleduje lety.
„Dostali jsme výstrahu o pohybu helikoptéry pod námi,“ řekl ženský hlas v záznamu z kokpitu o upozornění systému, který diagnostikuje riziko hrozící srážky.
Letadlo pak ve 20:11 místního času (ve středu 2:11 SEČ) na washingtonském letišti bezpečně přistálo.
Na washingtonském letišti byl místo dvou dispečerů jen jeden
Katastrofa byla na spadnutí
Vzdušný prostor kolem Washingtonu je přetížený a komplikovaný, což je kombinace, která podle leteckých odborníků může vést ke katastrofě, píše agentura AP. Letecký prostor kolem Reaganova letiště podle nich může být výzvou i pro nejzkušenější piloty. Ti se totiž musejí orientovat podle pohybu stovek dalších komerčních i vojenských letadel a nepřístupných oblastí kolem citlivých míst.
„Byla to katastrofa na spadnutí. Ti z nás, kteří to dělají už dlouho, marně upozorňovali, že se něco takového stane, protože naše systémy jsou extrémně přetížené,“ uvedl Ross Aimer, kapitán aerolinek United Airlines ve výslužbě a ředitel firmy Aero Consuting Experts, o středeční smrtelné nehodě.
Zatímco úřady vyšetřují nejhorší letecké neštěstí v USA od roku 2001, tragédie vyvolala nové obavy ohledně specifických rizik na Reaganově letišti. V posledních letech letiště zaznamenalo řadu incidentů, při nichž se těsně zabránilo nehodě.
Podle Nicka Danielse, prezidenta Národní asociace leteckých dispečerů, není neobvyklé, že dispečeři sledují mnoho konfigurací najednou. V době středeční srážky jeden pracoval na dvou různých stanovištích na věži a řídil místní i vrtulníkový provoz, uvedl zdroj z řízení letového provozu televizi CNN.
Dlouhodobé riziko
Vzdušný prostor nad Washingtonem, D. C., sdílí tři významná civilní letiště a několik armádních základen. Nejvytíženějším z letišť je pak právě Reaganovo národní letiště, nad nímž ke středeční srážce došlo.
Nad tímto letištěm se už v dubnu 2024 téměř srazily letouny společností Southwest a JetBlue a o měsíc později se další z letounů American Airlines jen těsně vyhnul kolizi s malým letounem, informuje agentura Reuters.
Reaganovo letiště je 24. nejvytíženější v celých Spojených státech. Má sice tři ranveje, ale dvě z nich jsou krátké, a tak více než 90 procent letů využívá jeho hlavní ranvej, což z ní s více než 800 přistáními a vzlety denně dělá nejvytíženější ranvej v zemi. To znamená, že na ní v některých úsecích dne přistává nebo z ní vzlétá letadlo každou minutu. Kvůli blízkosti vojenských základen bylo mezi lety 2016 a 2019 v okruhu 48 kilometrů kolem letiště zaznamenáno 88 tisíc letů vrtulníků. To vše doprovází dlouhodobý nedostatek kontrolorů leteckého ruchu, který zasáhl celé Spojené státy a způsobuje odkládání letů a zvýšení bezpečnostních rizik.