Článek
Několik hodin před Ortegovým projevem zahájil šéf společnosti HKND Group Wang Ťing stavební práce na průplavu o délce 278 kilometrů, které by měly být dokončeny v roce 2019.
Stavba za 50 miliard dolarů (asi 1,1 biliónu Kč) má být podle vlády šetrná k životnímu prostředí a dát desetitisícům místních lidí práci.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
„Farmáři a producenti to vědí velmi dobře, že nás stále prosí o silnice, a že tyto projekty jim a jejich rodinám přinesou větší bohatství,“ vyzdvihl Ortega očekávaný rozvoj infrastruktury spojený se stavbou průplavu.
Ortegovou levicí ovládaný parlament umožnil stavbu kanálu loni urychleným přijetím potřebných zákonů a tisíce obyvatel země nyní prezidentovi vyčítají, že je chce připravit o pozemky, které propadnou Číňanům.
„Nenecháme je vykopnout nás z našeho vlastnictví. Raději zemřeme, než svůj majetek dáme Číňanům,“ řekl jeden z vůdců farmářských protestů Orlando Ocampo.
Kritikou projektu nešetří ani ekologové, kteří vládě vyčítají, že ignoruje dopady stavby na životní prostředí a vliv budoucí nákladní dopravy, která podle nich ohrozí jezero Nikaragua, hlavní zdroj pitné vody v zemi.
Projekt podle něj může vytvořit v Nikaragui, která je jednou z nejchudších zemí Latinské Ameriky, až 50 tisíc nových pracovních míst.