Hlavní obsah

V Chile protestují proti zdražování, osm mrtvých a výjimečný stav

Santiago de Chile

Protivládní protesty v Chile, které vypukly minulý týden kvůli zdražení jízdného v metru v Santiagu de Chile, mají podle místních médií už osm obětí. Dalších šest desítek osob bylo při nich zraněno a přes sedm set lidí policie kvůli násilnostem zadržela. Kvůli protestům označovaným za nejhorší v historii Chile od roku 1990 byl vyhlášen výjimečný stav už v pěti regionech.

Foto: Ivan Alvarado, Reuters

Násilné střety v centru chilské metropole

Článek

Největší nepokoje, kvůli nimž vláda do ulic poprvé od konce vlády diktátora Augusta Pinocheta v roce 1990 nasadila vojáky, zažívá od pátku chilské hlavní město. Radikálové tam rabují obchody, zapalují autobusy i vlaky metra. Od pátku zničili protestující více než polovinu stanic tamního metra, které denně obvykle přepraví téměř tři miliony lidí. Několik vagónu metra zcela shořelo, stejně jako dvacítka autobusů.

Foto: Edgard Garrido, Reuters

Policejní těžkooděnci nasadili v centru Santiaga de Chile proti radikálním demonstrantům slzný plyn.

Také oběti nepokojů zemřely v důsledku požárů, všechny v metropolitní oblasti Santiaga. Dvě mrtvé ženy nalezli záchranáři po požáru v supermarketu na jižním předměstí, muž peruánské národnosti přišel o život při požáru supermarketu v centru města. Pět obětí našli hasiči v neděli v textilní továrně na okraji Santiaga, podle místních médií i v této továrně svědci před požárem hlásili rabování.

Vysoké životní náklady

Protivládní protesty pokračují i poté, co prezident Sebastián Piňera v sobotu večer oznámil, že zdražení jízdného ruší. Ceny jízdného ale byly jen poslední kapkou v poháru nespokojenosti Chilanů, kteří se už dlouho potýkají s rostoucími životními náklady. Chile je sice jednou nejbohatších zemí Latinské Ameriky, panují tam ale výrazné rozdíly mezi sociálně slabými a bohatými vrstvami obyvatel.

Veřejná doprava v Chile je jednou z nejdražších v poměru k průměrnému příjmu. Podle BBC může některé rodiny stát doprava až 30 procent jejich příjmů, zatímco lidé s nejvyššími příjmy na dopravu vydají jen asi dvě procenta.

Výběr článků

Načítám