Článek
Dvoumotorový letoun hornoplošník společnosti Noar Linhas Aéreas dopadl ráno místního času na okraj města Recife. Naštěstí se zřítil do opuštěné oblasti, která je sporadicky používána pro cirkusy.
Pilot stroje ohlásil hned po startu problémy. Oznámil, že se pokusí nouzově přistát na pláži Boa Viagem. Dopadl v její blízkosti, uvedla CNN.
Příčina nehody se vyšetřuje.
Na palubě bylo 14 cestujících a dva členové posádky. Úřady po nehodě pozastavily provoz všech letadel společnosti Noar Linhas Aéreas, která má ve svém parku ještě jeden stejný stroj. Podle dosavadních zpráv není jasné, jak starý byl havarovaný stroj.
Kunovice nabídly pomoc
Letouny L 410 vyrábí kunovická letecká továrna Aircraft Industries, která navazuje na výrobu zkrachovalých Leteckých závodů Kunovice. "O nehodě letounu L 410 v Brazílii nás informoval jeho provozovatel. Bohužel doposud nejsou známy žádné bližší okolnosti, proč a jak se neštěstí přihodilo," řekla ve středu generální ředitelka kunovické letecké továrny Ilona Plšková.
Doplnila, že společnost nabídla pomoc jak provozovateli - společnosti Noar Linhas Aéreas, tak brazilskému leteckému úřadu. "V současné době očekáváme výsledky vyšetřování. Jak ukazují statistiky, zásadními příčinami takovýchto situací je selhání lidského faktoru," dodala.
Letadlo L 410 se v Kunovicích vyrábí přes 40 let. Oblíbené jsou především díky robustní odolné konstrukci umožňující obstát v extrémních klimatických podmínkách v rozmezí od minus 50 stupňů do plus 50 stupňů Celsia. Díky konstrukci podvozku je letoun schopný přistát prakticky kdekoliv, potřebuje jen pár set metrů přistávací plochy. Je schopen přistát a vzlétnout i z deštěm promočených travnatých ploch.
Aircraft Industries letos hodlá dodat na světový trh až 15 malých dopravních letadel L 410.
Stroje L 410 jsou v Latinské Americe běžně užívané; podle dřívějších informací agentury EFE jich zde operuje minimálně 300.