Hlavní obsah

V Atlantiku našli již 41 těl z letu Air France

Novinky, ČTK, Vladimir Michna, CNN
Fernando de Noronha
Aktualizováno

Již 41 těl z airbusu Air France, který havaroval minulé pondělí, bylo objeveno v Atlantském oceánu. Informovalo o tom velitelství brazilského námořnictva a letectva. Šestnáct těl vytažených z oceánu bylo převezeno do Fernando de Noronha, aby byla transportována vrtulníkem do Brazílie.

Foto: BRUNO DOMINGOS, Reuters

členové brazilského letectva na základně Fernando de Noronha přenášejí tělo oběti z letu 447.

Článek

Již dříve nalezených 25 těl bylo vzato na palubu jedné z brazilských lodí. Identifikace těl by spolu s údaji o tom, v jaké části letadla cestující seděli, mohla přinést důležité informace o příčině pádu.

Foto: BRUNO DOMINGOS, Reuters

členové brazilského letectva na základně Fernando de Noronha přenášejí tělo oběti z letu 447.

:. Členové brazilského letectva na základně Fernando de Noronha přenášejí tělo oběti z letu 447. FOTO: Bruno Domingos, Reuters

Černé skříňky se doposud najít nepodařilo, a proto se vyšetřovatelé soustředí především na možnost, že venkovní měřiče rychlosti zamrzly a do řídící kabiny vysílaly nepřesné údaje o rychlosti letadla.

Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky
letecký odborník William Waldock

Sondy rychloměrů, nazývané Pitot, mají tvar písmene L a bývají připevněné na křídle nebo trupu letadla. Rychlost a úhel letu měří senzory v přístroji pomocí tlaku vzduchu, který do Pitotu vstupuje. Sondy jsou vyhřívané, aby se předešlo jejich zamrznutí.

Foto: Reuters

Záchranáři vytahují trosky zříceného airbusu.

Air France zahájila výměnu starší verze sond na Airbusech A330 a A340 na konci dubna a do příštího týdne by každý ze strojů měl mít alespoň dvě nové sondy ze tří. Žádný Airbus, který ještě výměnou neprošel, prý nevzletí. Letadlo, které se zřítilo cestou z Ria de Janeiro do Paříže, nové sondy ještě nemělo. Pitoty se mění podle brazilského letectva i na Airbusu A319, který používá brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

I s porouchanými rychloměry se dá letět

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomíná stávající postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.

K nejdůležitějším nalezeným troskám zatím patří směrové kormidlo havarovaného stroje. Na videozáběrech zveřejněných na stránkách brazilského letectva je vidět pomalované kormidlo s modrými, bílými a červenými pruhy v barvách Air France. Barvy nebyly nijak viditelně ožehnuty.

Airbus A330

• Velkokapacitní dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Vyvinut byl ve stejné době jako čtyřmotorový A340.

• Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. 

• Existují dvě varianty A330: A330-300 s delším trupem, délkou 63,6 metrů a doletem až 10 500 kilometrům. A330-200 s kratším trupem, délkou 59 metrů a doletem až 12 500 kilometrů.

•  Pohon zajišťují dva dvouproudové motory

        Zdroj: Wikipedie 

Snímky vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. "To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu," řekl agentuře AP. "Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky," dodal.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám