Článek
„Existují autoritářské země, které nabízejí světu ledoborce a chtějí ovládnout trh s ledoborci. Jsme odhodláni, aby ve výrobě a schopnostech ledoborců demokracie vedly,“ řekl podle serveru Defense One Sullivan na okraj summitu NATO.
Význam ledoborců roste s klimatickými změnami, kdy se lodní trasy posouvají do Arktidy a Severního ledového oceánu.
Arktida se stala jedním z míst, kde se chce prosadit Rusko. Rusko má přes třicet ledoborců, v lednu byl založen kýl šesté jaderné třídy Arktika. Čína dokončí příští rok čtvrtý. Spojené státy mají jen tři, mezi nimiž je 48 let stará loď Polar Star, která je udržována v provozu jen díky kanibalizaci sesterské lodě.
Představitelé americké pobřežní stráže loni uvedli, že po plnění misí v oteplujících se arktických vodách bude potřeba osm a až devět ledoborců, z nichž polovina bude těžkých a polovina středních. Program Polar Security Cutter má prostředky na stavbu dvou těžkých ledoborců a hledá prostředky na stavbu třetího.
V rámci paktu ICE Kanada, USA a Finsko během šesti měsíců vypracují plán spolupráce stavby ledoborců pro spojence.
Sullivan doufá, že plán společné výstavby ledoborců poslouží jako pilotní pro stavbu dalších typů lodí, na nichž se budou podílet spojenecké země, jako se už vyrábějí ponorky s jaderným pohonem v rámci paktu AUKUS, zahrnujícího USA, Británii a Austrálii.
„Pokud to uděláme, a já jsem přesvědčen, že se nám to podaří, pak se to stane vzorem pro další formy stavby lodí. Modelem, jak mohou Spojené státy přebudovat jak vlastní loďařský průmysl, tak zajistit, že my, tedy Západ, máme průmyslovou základnu schopnou vyrábět každý typ lodě,“ řekl Sullivan.
Problémem USA je, že její loděnice chřadnou, nejsou schopny konkurovat levnějším čínským, které už mají 230krát větší kapacitu, upozornil Defense One.