Hlavní obsah

Stroje AWACS chtějí Američané začít vyřazovat

Washington

Americké letectvo postupně vyřadí ze služby stroje E-3 AWACS s velkým talířem radaru včasné výstrahy nad trupem, které jsou jedním ze symbolů ochrany vzdušného prostoru. První se mají vyřazovat už letos. Není přitom zatím jasné, jaký typ stroje by je měl nahradit.

Foto: Petr Horník, Právo

Letoun AWACS na pražském ruzyňském letišti.

Článek

Letectvo požaduje po Kongresu, aby se mohlo vyřadit 15 strojů E-3 Sentry, což je skoro polovina strojů AWACS ve službě, americké letectvo jich má 31.

Důvodem je stáří, první stroje E-3 se dostaly do služby v sedmdesátých letech, ovšem disk radaru byl namontován na trup dopravního Boeingu 707 z poloviny padesátých let.

Ruské stíhačky létají na Kyjev z Běloruska, ukázalo působení AWACS

Evropa

Británie už svých sedm AWACSů vyřadila. Dál tyto stroje slouží v rámci NATO, které jich provozuje 14 s mezinárodními posádkami, jejichž součástí jsou i Češi. Od ruské invaze pravidelně monitorují dění v ukrajinském vzdušném prostoru.

Hlava velitelství amerických vzdušných sil generál Mark Kelly nedávno kvůli stáří E-3 Sentry s nadsázkou vtipkoval, že stroj má problémy letět více než osminu míle od depa údržby, přitom je to ta nejudržovanější výbava na světě.

Problémem je, že Boeingy 707 se už dávno nevyrábějí a nevyrábějí se ani jejich motory, které mají navíc vysokou spotřebu.

Náhradou E-7?

Letectvo v rozpočtu žádá vyčlenění 227 milionů dolarů na náhradu strojů AWACS. Nemá přitom ještě jasno o nástupci.

„Myslím, že musíme rozhodnout během příštích několika měsíců,“ uvedl tajemník ministerstva obrany pro letectvo Frank Kendall. „Musíme se podívat na požadavky a udělat průzkum trhu. Hlavním kandidátem je zcela jasně E-7,“ dodal.

Válka mění priority americké armády. Více peněz jde na družice a jadernou triádu

Válka na Ukrajině

Tento typ by si přál velitel Pacifických vzdušných sil generál Kenneth Wilsbach. Řekl to loni v únoru, Kendall pak v září sdělil, že by typ mohl být vhodný.

V říjnu loňského roku Pentagon s Boeingem podepsal zakázku na to, aby firma upravila E-7, aby stroj splňoval standardy amerického letectva (USAF).

Wilsbach si stěžoval, že čtyři E-3, která má k dispozici, jsou často na zemi kvůli údržbě a že by USAF měly rychle pořídit náhradu.

E-7 Wedgetail, vyráběný také Boeingem, využívá jako základ strojů Boeing 737-200. Radar je ovšem jiného typu, už není kruhový rotující. E-7 se vyvíjely na přelomu tisíciletí pro australské letectvo. Nyní je využívají i Turecko a Jižní Korea a objednala si je Británie.

Výběr článků

Načítám