Článek
Stroj se zřítil jižně od Medellínu, nehodu přežilo šest lidí.
"Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky," citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia. Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Brazilský deník Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot během letu do Medellínu netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil ale, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.
Na hraně možností?
Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že letecká vzdálenost mezi místem startu a přistáním se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Dodal, že se vzhledem k doletu letadla obává toho, zda piloti nešli ve výpočtech příliš na hranu možností.
Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Globo však napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellínu přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, neboť hlásilo nedostatek paliva. Poté řídicí věži oznámil let LaMia, že má stejný problém, napsal Globo.
Žádný požár
O nedostatku paliva hovořil podle médií také jeden ze dvou přeživších členů posádky. Média rovněž zmiňují výpovědi záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily.
Deník Daily Mirror přitom v úterý uvedl, že pilot palivo před nehodou vypouštěl, aby se vyhnul explozi a vznícení po nárazu.
Někteří obyvatelé v místě havárie podle Reuters vypověděli, že neslyšeli motory. "Přeletělo nad mým domem, ale neslyšel jsem žádný hluk, motor určitě nefungoval," citoval Reuters jednoho z místních.
Kontrola bez problémů
Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž zmiňují, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou.
Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví technicky prošel před startem kontrolou, která žádné problémy neodhalila.
BAE 146 / Avro RJ
BAE 146 je čtyřmotorové dopravní letadlo pro krátké tratě s krátkým vzletem pro 80 až 110 cestujících. Mezi lety 1983 až 2002 bylo vyrobeno 387 letadel, takže jde o komerčně nejúspěšnější britský dopravní letoun.
Vyvíjeno bylo v sedmdesátých letem s cílem zaplnit mezeru mezi turbovrtulovými letoun Fokker F-27 a proudovými letouny pro krátké tratě Douglas DC-9 a Boeing 737.
Bohatá mechanizace hornoplošného křídla a čtyři dvouproudové motory Textron-Lycoming ALF502R o tahu 31 kN zajistily stroji krátký vzlet a přistání, takže se dobře uplatnil na menších letištích i ve vysokohorských oblastech. Protože je letoun tichý, může být dobře využíván i v hustě zalidněných oblastech.
V Evropě ho využívá řada aerolinek, včetně CityJetu, Swiss Global Airlines, Brussels Airlines a Lufthansy značné uplatnění ale stroj našel i v Latinské Americe.
Existuje i jeho vojenská verze STA, kterou využívá britské a bahrajnské letectvo.
Stroj se vyráběl por označeními BAe 146 a Avro RJ.