Článek
Karpathy, který pracoval v automobilce pět let, si od března vybíral volno. Své rozhodnutí opustit firmu označil na Twitteru za těžké: „Bylo velkým potěšením pomáhat posledních pět let Tesle k jejím cílům. Za tu dobu autopilot přešel z hlídání jízdních pruhů do městských ulic a těším se, až uvidím, jak výjimečně silný tým autopilota bude pokračovat v tomto rozvoji.“
„Nemám žádné konkrétní plány, co bude dál,“ dodal. Odchod vysoce postaveného manažera mnohé lidi v automobilce překvapil, uvedla agentura Reuters. Tým vědců vyvíjející autonomní vozidla byl přímo podřízen Karpathymu.
It’s been a great pleasure to help Tesla towards its goals over the last 5 years and a difficult decision to part ways. In that time, Autopilot graduated from lane keeping to city streets and I look forward to seeing the exceptionally strong Autopilot team continue that momentum.
— Andrej Karpathy (@karpathy) July 13, 2022
Karpathyho odchod následuje po uzavření pobočky Tesly v kalifornském San Mateu, kde týmy pomáhaly vylepšovat asistenční technologie pro řidiče. Tesla v úterý uvedla, že ji zrušila a propustila 229 lidí.
Nesplněné sliby
Během doby, kdy Karpathy ve firmě působil, rozvoj technologií pro autonomní provoz aut velmi pokročil. Automobilka ale nedokázala naplnit cíl jejího šéfa Elona Muska, který sliboval, že do roku 2020 spustí provoz plně automatizovaného taxíku.
Pece na peníze. Nové továrny Tesly prodělávají miliardy, přiznal Musk
Už koncem roku 2016 Musk slíbil příznivcům, že do konce roku 2017 budou moci jet z Los Angeles do New Yorku bez „jediného dotyku“ řízení. Ani to se nesplnilo. I nejpokročilejší experimentální beta systém samořízení vyžaduje od řidiče, aby sledoval provoz a s rukama na volantu byl v každou chvíli připravený převzít řízení, upozornil server CNBC.
V roce 2019 získal Musk pro Teslu miliardy dolarů tím, že investorům slíbil, že společnost bude mít do konce roku 2020 na silnicích jeden milion aut připravených pro automatické řízení. Ve stejném roce ale taky varoval investory: „Někdy nedodržím termíny, ale udělám to.“
Problémy asistenčních systémů
Karpathy odchází z firmy v době, kdy úřady prověřují systém automatizovaného řízení Tesly. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) například prošetřuje stížnosti majitelů vozů Tesla na to, že jejich automobily při zapojení systému do řízení náhle zastavily a brzdily.
Částečně automatizované tesly v USA bezdůvodně zastavují. Úřad chce po firmě vysvětlení
Podle federálních údajů zveřejněných minulý měsíc se vozidla Tesla od června 2021 podílela na téměř 70 procentech nahlášených nehod týkajících se pokročilých asistenčním systémů pro řidiče.