Článek
Národní úřad pro bezpečnost v dopravě zjistil, že panel byl při výrobě odmontován, aby se mohly opravit uvolněné nýty. Když byl nasazen zpět, už nebyl přišroubován.
V záznamech o výrobě stroje, které by měl podepsat kontrolor, však tento krok chybí. Boeing uvádí, že zaměstnanci práci řádně nezdokumentovali.
Potvrzeno. Vypadlý panel v boeingu vůbec nebyl přišroubovaný. Chybějí zaměstnanci
Pierson ale tvrdí, že tyto záznamy existují a vedení Boeingu se je snaží „zločinně utajit“ stejně jako se „snažilo udržet si (a nepředat) stejné záznamy po dvou haváriích strojů řady MAX“. Narážel na postup výrobce po haváriích strojů 737 MAX 8 z let 2018 a 2019 s 346 oběťmi.
Po dílech letadel se skákalo, aby se zajistila rovnoběžnost
Salehpour upozorňoval, že mezi jednotlivými panely strojů 787 jsou větší mezery, než povoluje norma výrobce. „Jsem přesvědčen, že pokud se nebudou řešit problémy s bezpečností, které jsem viděl u Boeingu, mohlo by to vést ke katastrofě dopravního letadla se stovkami obětí,“ upozornil. Obává se, že by se po několika tisících letů mohly od sebe části trupu oddělit.
Vypověděl, že Boeing nechal lidi skákat po dílech, aby se dosáhlo jejich rovnoběžnosti mezi částmi letadla. I tak byla mezera větší než 5/1000 palce, což je maximální tolerance povolená výrobcem. Boeing už dřív namítl, že norma povolující mezeru o velikosti tloušťky vlasu je tvrdá a že stroje žádné problémy neměly. Salehpour ale upozornil, že i takováto miniaturní škvírka může ve výšce 10 000 metrů rozhodovat o životu nebo smrti.
Letadla 787 a 777 mají vážný problém, bije na poplach inženýr Boeingu
Stěžoval si též na přístup firmy. „Když jsem něco předložil šéfovi, zabránil mi dokonce to zdokumentovat nebo o tom informovat. Když manažer dohlížející na kvalitu říká, aby se něco expertům neposílalo, je to znepokojivé. Ignorovali mě. Řekli mi, abych nezdržoval. V podstatě mi řekli, abych držel hubu,“ vypověděl.
„Je to skutečně vážný a šokující příběh,“ komentoval výpověď bývalých zaměstnanců demokratický senátor Richard Blumental, který předsedá senátnímu vyšetřovacímu výboru.
Potíže Boeingu se stroji řady MAX
Boeing čelil velkým potížím už v roce 2019 kvůli dvěma haváriím strojů 737 MAX 8, protože systém automatické korekce letu do něj zasahoval příliš a nešlo ho snadno vypnout. Navíc se ukázalo, že využíval data jen z jedné sondy úhlu náběhu i v případě, že byla nefunkční.
Po první havárii stroje Lion Air z 29. října 2018 s 189 oběťmi se neprovedly opatřené úpravy a školení, což vedlo 10. března k druhé havárii se 157 oběťmi. Stroje řady MAX byly na dva roky uzemněny, než se systém MCAS upravil.
Letos se výrobce dostal do dalších potíží, když při stoupání po startu z Portlandu vypadl panel zaslepující nouzový východ, což vedlo k dekompresi. Jen náhodou nikdo nezemřel, protože sedadlo u panelu nebylo obsazeno. Stroje ale byly uzemněny a ukázalo se, že špatně připevněný panel jich mělo více.