Článek
Pokud mnoho podnikání poslední dva roky trpí a jen složitě přežívá, výrobci a konstruktéři podzemních bunkrů žijí tak trochu jinou realitu. Ředitel texaské firmy Rising S Company Gary Lynch tvrdí, že kombinace pandemie, klimatických změn, občanských nepokojů a války zvýšila zájem o podzemní bunkry zhruba desetinásobně. Co to ale znamená pro tuto firmu v absolutních číslech?
„Minulý měsíc bych normálně vyřizoval méně než 100 dotazů na naše bunkry. No, popral jsem se s více než třemi tisíci. Za jeden jediný den jsem v únoru prodal pět bunkrů v ceně 70 tisíc dolarů (1,5 milionu korun) až 240 tisíc dolarů (5,3 milionu korun),“ uvedl Lynch pro britský deník The Guardian.
Válka na Ukrajině už probíhá pět týdnů a realitou je, že mnoho snímků z válkou zasažené země pocházelo právě z nejrůznějších podzemních bunkrů. Právě to mohlo u mnoha lidí vyvolat touhu být připraveni pro případ, že by se něco šeredně pokazilo. Svou roli může hrát i to, že zatímco na Ukrajině je asi pět tisíc veřejně přístupných bombových krytů, v USA jich je nemnoho.
Část lidí nakupuje v panice
Lynch uvádí, že je zřejmé, že někteří zákazníci si nyní bunkry pořizují v panické reakci na situaci ve světě: „Určitě se v domácnostech po světě odehrává několik těch konverzací ‚já jsem ti říkal/a, že jeden takový potřebujeme‘“, dodal texaský podnikatel. V minulosti odesílal podzemní bunkry i na Ukrajinu a je si jist, že jsou aktuálně využívány.
Velký zájem potvrzují i další společnosti vyrábějící podzemní bunkry, avšak obvykle nezveřejňují konkrétní čísla s odkazem na soukromí svých zákazníků. Často pak zaznívá názor, že válka na Ukrajině je už pro mnoho zákazníků jen tím posledním postrčením k rozhodnutí pořídit si vlastní úkryt.