Článek
V dopise, který poslal ve středu advokát pozůstalých Paul Castel na ministerstvo spravedlnosti, také požaduje stíhání vysokých představitelů společnosti, kteří v té době stáli v jejím čele včetně bývalého ředitele Dennise Muilenburga. Ministerstvo spravedlnosti musí do 7. července rozhodnout, zda se znovu otevře případ pádu dvou Boeingů 737, který v roce 2021 skončil mimosoudní dohodou, uvedla agentura AP.
Boeing se vyhnul stíhání, protože se v roce 2021 domluvil s ministerstvem spravedlnosti na mimosoudním vyrovnání. Přiznal, že zatajil problémy se systémem automatického vyrovnávání letu MCAS, a musel zaplatit 2,5 miliardy dolarů (58 miliard Kč). Z nich 243 milionů tvořila pokuta za podvod, půl miliardy šlo do fondu na odškodnění obětí a pozůstalých. Nejvíc peněz, celkem 1,77 miliardy dolarů, šlo na odškodnění aerolinek, které nemohly využívat svá letadla, protože byla uzemněna na dva roky, než se podařilo vyřešit všechny problémy MCAS.
Systém MCAS bylo velmi obtížné vypnout. V Indonésii a Etiopii nasměroval nos letadla k zemi, protože dostával mylné informace o úhlu náběhu, neboť senzor byl vadný a systém neporovnával data ze dvou senzorů. Firma také nezaškolila dobře piloty, místo na simulátoru měli kvůli úsporám jen školení na tabletu.
Boeingu hrozí stíhání kvůli porušení dohody s ministerstvem
Boeing čelí podezření z porušení dohody
Pozůstalí po obětech podali žalobu, protože americké ministerstvo spravedlnosti má podezření, že firma nesplnila dohodu o mimosoudním vyrovnání a nezavedla opatření na zkvalitnění výroby.
Důvodem byla mimořádná událost ze začátku ledna, kdy po startu z Denveru při stoupání vyletěla stroji Alaska Airlines záslepka dveří nouzového východu. Následné vyšetřování zjistilo, že dveře nebyly přišroubovány. Kontrola ve výrobě byla nedostatečná a zaměstnanci se báli upozorňovat na problémy s bezpečností.
Potvrzeno. Vypadlý panel v boeingu vůbec nebyl přišroubovaný. Chybějí zaměstnanci
Senátor Richard Blumenthal uvedl po středečním slyšení v senátním podvýboru pro vnitřní bezpečnost, kde odpovídal dosluhující ředitel Boeingu David Calhoun, že jsou silné důkazy pro obnovení stíhání.
Vyrovnání Boeing chránilo před stíháním za podvod při získání typového osvědčení pro Boeing 737 MAX. Výrobce regulátorovi nesdělil některé změny v konstrukci, například větší sílu, kterou MCAS působil na řídící systém. Některé požadované úpravy nebyly provedeny.