Článek
„Čtyři matice, které měly zabránit pohybu záslepky dveří, chyběly,“ píše se ve zprávě NTSB, z níž citoval list The Seattle Times.
NTSB uvedl, že panel zaslepující nouzový východ, který se montuje jen v případě, že stroj je v konfiguraci s více než 200 sedadly, byl vymontován v továrně Boeingu v Rentonu. Bylo totiž potřeba, aby tým z kansaské společnosti Spirit AeroSystem, který panely vyrábí, mohl opravit několik poškozených nýtů. Musela se kvůli tomu odstranit izolace a vnitřní krycí panel. Když zaměstnanci Spirit AeroSystem opravili nýty, pracovníci Boeingu v Rentonu dali zpátky na místo izolaci, ale na šrouby zajišťující panel na místě už nenašroubovali matice.
Boeing poskytl fotografii trupu po opravě nýtů. Na snímku je vidět panel na místě - ovšem nezajištěný. „Fotodokumentace poskytnutá Boeingem ukazuje namontovaný panel bez zajištění (maticemi) na třech viditelných místech. Čtvrtý šroub není vidět kvůli visícím kusům izolace.“ Zaměstnanec snímek pořídil, aby ukázal, jak pokračují práce, aby se mohla zpět namontovat izolace.
Matky, které měly držet panel v trupu letadla, chyběly. Boeing je nenainstaloval, píše list
Protože panel nebyl zajištěn, tlak vzduchu, který je v přetlakovaném trupu větší než venku ve vyšších vrstvách atmosféry, panel postupně uvolňoval, až ho vyrazil 5. ledna při stoupání po startu z Portlandu.
Chybí záznam s podpisem kontrolora
Panel byl vyroben v malajsijské továrně Spiritu a loni v květnu poslán do Wichity. Trup i s namontovaným panelem dorazil do montážního závodu v Rentonu 31. srpna. O den později se zjistilo poškození pěti nýtů. Ty se neopravily do půlky září, kdy se začal montovat interiér. Až pak se přistoupilo k opravě, což znamenalo odstranit část vnitřního vybavení a izolace. Tým Spiritu opravu dokončil 19. září. V 18:40 zaměstnanec Boeingu místo vyfotil i s namontovaným panelem. Oprava však schválena nebyla.
Federální normy požadují, aby se každý krok práce na každém letadle zdokumentoval a splnění úkolu podepsal inspektor kvality. Ani měsíc po mimořádné události, která si jen díky mimořádnému štěstí nevyžádala žádné oběti ani zraněné, Boeing nebyl schopen dodat příslušné záznamy s podpisem kontrolora ani vysvětlit, proč se nýty neopravily hned.
Boeing je kritizován pro špatnou firemní kulturu, laxnost a nedodržování kvality, kvůli čemuž už stáhl žádost o předběžný souhlas s provozem kratší verze 737 MAX 7.
Covid připravil firmy o zkušené zaměstnance
Finanční ředitel aerolinek United, které patří k největším odběratelům verze MAX, Gerry Laderman dal problémy s kvalitou do souvislosti s covidem, během něhož odešlo do důchodu mnoho zkušených zaměstnanců. Společnost tak přišla o kvalifikovanou personální základnu.
„Zkušenost se počítá a (firmy) potřebují zkušený tým. Součástí problému mnoha průmyslových společností je, že si nikdo neuvědomil obtíže, které nás zasáhly, když jsme překonali covid. Především je to dodavatelský řetězec, ale také nedostatek zkušených lidí a mnoho odchodů do důchodů. To má dopad na všechny a myslím, že je to součástí toho, co se stalo v Boeingu,“ řekl agentuře Reuters.