Článek
Homendyová na tiskové konferenci v pátek uvedla, že záznam černé skříňky z kokpitu vrtulníku Black Hawk ukazuje na to, že jeho posádka mohla přeslechnout stěžejní instrukce jen okamžik před srážkou s letounem American Airlines. K té došlo 29. ledna nedaleko Letiště Ronalda Reagana ve Wahingtonu D.C. Oba stroje se zřítily do řeky Potomac, při nehodě zemřelo všech 67 lidí na palubách obou letadel.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kObgaqJNMnB0llrYoCNBCjQ/9a77/image.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Záchranáři pátrají po obětech leteckého neštěstí u řeky PotomacVideo: Reuters
Posádka vrtulníku byla v osudnou noc na testovacím letu, při němž vojenský pilot zkoušel během letu brýle pro noční vidění. Při takovém letu pilot řídí letadlo na základě údajů z přístrojů místo výhledu z kabiny. Z dosavadního vyšetřování také vyplývá, že všichni členové posádky vrtulníku měli nasazeny brýle pro noční vidění po celou dobu letu.
Přibližně sedmnáct sekund před srážkou byla z řídicí věže letiště odvysílána instrukce, aby se vrtulník zařadil za letadlo. Tato instrukce není slyšet na nahrávce z kokpitu. Vyšetřovatelé se domnívají, že tuto část přenosu posádka vrtulníku nezaznamenala, protože v kabině se v tu chvíli stisklo tlačítko pro zapnutí mikrofonu, aby se posádka kontaktovala s řízením letového provozu.
Bezpečnostní systém ve vrtulníku, který se srazil v USA s letadlem, byl vypnutý
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kObgaqJNMnDx7wrZ9CNtV6O/4eb2/usa-washington-potomac-letadlo-vrtulnik-nehoda-reka.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Posádka oznámila, že má na dohled další letadlo, a požádala o změnu letu, což řídicí věž povolila. Instruktážní pilot následně řídícímu pilotovi oznámil, že myslí, že je řízení letového provozu žádá, aby s vrtulníkem směřovali doleva k východnímu břehu řeky Potomac,“ uvedla Homendyová.
Několik minut před srážkou podle záznamu černé skřínky také zkoušený pilot vrtulníku oznámil, že se nachází ve výšce 300 stop (91,44 metru), instruktážní pilot přitom oznámil výšku 400 stop (121,92 metru). „Ani jeden z nich tento rozdíl nekomentoval. V současnosti nevíme, proč byl rozpor v jejich výpovědích,“ řekla Homendyová s tím, že je možné, že přístroje ve vrtulníku neukazovaly správnou výšku. Podle vyšetřovatelů ke srážce došlo ve výšce 278 stop (84,7 metru).
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/nO1SBfAluiUs1XYuCM8Jnl/e3d6/animace-usa-vrtulnik-letadlo.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Animace srážky letadla s vrtulníkem ve WashingtonuVideo: Reuters
Agentura AP dodává, že letecká nehoda z konce ledna je nejtragičtější ve Spojených státech od roku 2001, kdy se krátce po vzlétnutí zřítil mezi domy na předměstí New Yorku dopravní letoun American Airlines. Nehodu tehdy nepřežilo všech 260 lidí na palubě a také pět lidí na zemi.
Příčinou srážky letadla s vrtulníkem je smršť omylů a chyb, tvrdí experti
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kObgaqJNMnzSiAYhCM8R8x/99a5/srazka-letadlo-vrtulnik-letiste-usa-washington.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)