Článek
Američtí vyšetřovatelé z Národního úřadu pro bezpečnost dopravy uvedli, že pilot letěl příliš pomalu a nízko a snažil se na poslední chvíli přerušit přistání. Když zvedl nos stroje, zavadil zadní částí trupu o zeď, která letiště chrání proti vlnám. Ocas se odlomil, letadlo se opět zhouplo a dopadlo na ranvej, kde začalo hořet.
Stroj podle vyšetřovatelů letěl rychlostí 103 uzlů (přes 190 kilometrů za hodinu), předepsané minimum je přitom 137 uzlů (přes 253 km/h). V době nárazu o zem pak dosahoval stroj rychlosti 106 uzlů (přes 196 kilometrů v hodině), což znamená, že se posádka pokusila na poslední chvíli zrychlit, a to až po varování z kontrolní věže. Podle šéfky NTSB Deborah Hersmanové byl tři vteřiny před nárazem výkon motorů pouze na 50 procentech.
Při nehodě zemřely dvě mladé Číňanky a 168 z 307 lidí na palubě bylo zraněno.
Jedna z dívek byla vymrštěna z trupu letadla a dopadla na letištní plochu, kde ji přejelo jedno z aut záchranářů, kteří spěchali hasit požár a pomáhat cestujícím.
„Jedna z obětí utrpěla zranění, která odpovídají tomu, že ji přejelo motorové vozidlo,” řekla mluvčí hasičů Mindy Talmadgeová. Dodala, že na místě zasahovalo mnoho různých jednotek a zatím není známo, kdo mohl děvče přejet. Přesnou příčinu smrti musí potvrdit pitva.
Boeing letěl pomalu
„Jeho rychlost byla výrazně nižší než 137 uzlů (254 km/h) a nemluvíme o pár uzlech,“ uvedla šéfka úřadu Deborah Hersmannová. Věž pilota varovala a ten se snažil na poslední chvíli zareagovat. Pilot požádal o ještě jeden okruh, dodala Hersmannová. ”To znamenalo přerušit přistání a zopakovat je. Žádost přišla 1,5 sekundy před nárazem,“ dodala, když informovala o prvních informacích z černých skříněk.
Až do sedmi sekund před tragédií nebyly zaznamenány žádné problémy. Čtyři vteřiny před přistáním zaznělo varování před přetažením (situace, kdy letadlo ztrácí vztlak, pozn. red.), protože i rychlost byla nízká.
Hersmannová však informovala jen o zjištěních, aniž by někoho označila za viníka.
První přistání s Boeingem 777 v San Francisku skončilo tragicky
Pilot navíc neměl zkušenosti s řízením Boeingu 777, přiznala jihokorejská letecká společnost Asiana s tím, že nikdy s tímto strojem v San Francisku nepřistával. „Měl velké zkušenosti a dříve létal do San Franciska na různých letounech včetně Boeingu 747. Asistoval mu další pilot, který měl více zkušeností se 777,“ řekla mluvčí.
Podle sdělení Asiany byly na palubě dvě posádky se čtyřmi piloty, kteří se na desetihodinovém letu střídali. Při přistání byli v kabině I Kang-kuk, který celkem nalétal 9793 hodin, z toho 43 za kniplem Boeingu 777, a druhý pilot I Čeong-min, který jako pilot Boeingu 777 nalétal 3220 hodin.
Boeing 777
Boeing 777 je dvoumotorové dopravní letadlo v letecké hantýrce často označované jako Triple Seven tedy v překladu Trojitá sedma. Když se poprvé pustili konstruktéři do práce, bylo zřejmé, že půjde o největší dvoumotorové letadlo doposud vyrobené. Pojme podle typu celkem 301 až 368 pasažérů a má dolet 9695 až 17 472 kilometrů.
Více zde.
Společnost už v neděli vyloučila mechanickou závadu na letadle nebo poruchu motoru. [celá zpráva]