Článek
„Velká nevýhoda Panamského kanálu spočívá v tom, že používá, ačkoliv je to mořská dopravní trasa, sladkou vodu, zatímco jiné kanály využívají vodu z moře,“ řekl agentuře AFP správce kanálu Ricaurte Vásquez Morales.
Podle něj bude nutné tento způsob fungování změnit vzhledem k očekávanému poklesu srážek a suchu. „Pokud se nepřizpůsobíme, tak zahyneme,“ dodal manažer.
Podle meteoroložky Alcely Lauové letos Panama zažívá výrazný srážkový deficit a situace by se neměla příliš změnit ani v blízké budoucnosti. Kvůli fenoménu El Niňo naopak hrozí, že se sucho v Panamě zhorší. To může mít přímý dopad na fungování kanálu, který pro plavbu jedné lodě potřebuje zhruba 200 milionů litrů sladké vody. Ta napájí zdymadla, která umožňují pohyb kanálem.
V roce 2022 Panamský průplav obsloužil denně v průměru 40 lodí. Správa kanálu však letos jejich počet snížila na 32, aby ušetřila vodu. Větší lodě navíc posílají část svého nákladu po železnici, aby byly při plavbě kanálem lehčí. Správce kanálu přiznává, že omezení nebude možné v krátké době zrušit. Obává se přitom, že by si dopravci mohli najít nové námořní trasy, pokud by omezení bylo dlouhodobé.
Podle provozovatelů kanálu navíc není možné rychle a snadno nahradit sladkou vodu tou mořskou.
„Panamský průplav je nyní skutečně nevyzpytatelným hráčem na trhu kontejnerové přepravy, protože může mít z týdne na týden potenciální dopad na sazby za přepravu a dovoz z Dálného východu do USA,“ uvedl pro server Splash Peter Sand, hlavní analytik platformy Xeneta, která se zabývá stanovováním přepravních sazeb.
„Přepravci by měli zvážit své možnosti a řídit svá rizika, protože přetížení v průplavu roste na obou trasách,“ dodal Sand v reakci na snížený počet lodí, které mohou skrz kanál každý den proplout.
Jak uvedla agentura AP, příjmy průplavu by mohly v roce 2024 kvůli suchu klesnout až o 200 milionů dolarů.
Panamský průplav zahájil provoz v roce 1914 a od té doby ho využil zhruba milion lodí. V současnosti poskytuje službu zhruba šesti procentům světové námořní přepravy.