Článek
„Mohli snadno zavadit o ledovec,“ řekl bývalý náčelník ruského Federálního úřadu pro aerokosmický výzkum a záchranné operace, pilot Vladimir Popov. „Létal jsem nad těmito horami na podzim i na jaře, ve stejné době,” dodal.
„Na jaře je tato oblast velmi krásná. Tečou tam proudy vody. Led na slunci taje. Jedna strany hory je sluncem silně ohřátá. Stoupá z ní pára. A druhá strana je ve stínu,“ řekl Popov, podle něhož je právě toto zrádné.
Jediným přeživším nehody Kellnerova vrtulníku je snowboardista a fotograf Horváth

„Vzdálenost mezi zónami s rozdílnou teplotou je malá, možná nějakých sto metrů. A vznikají silné vertikální proudy, jeden stoupavý a druhý velmi blízko klesavý. Navíc jsou tam velmi strmé kaňony. Výsledkem je velmi silná turbulence. A pro vrtulník je turbulence jedním z nejhorších faktorů. Rotor se otáčí a současně na jedné straně masa vzduchu klesá a na druhé stoupá,“ dodal Popov.
Kdo byl Benjamin Larochaix? Ke Kellnerovi měl velmi blízko

„Takové turbulence mohou převrátit vrtulník nebo ho naklonit a list rotoru pak může narazit do skály,“ upozornil letecký expert.
Podle Popova je pro pilota vrtulníku let v horách obecně nebezpečný a pro model AS 350 B3, v němž letěl Kellner, obzvlášť, protože jde o relativně malý stroj. Stoupající masa ohřátého vzduchu ho může nadzvednut vrhnout proti skalní stěně.
Co zatím víme o nehodě Petra Kellnera

Eurocopter AS 350 Écureuil, nyní označovaný jako Airbus H125, je lehký vrtulník, jehož první prototyp vzlétl v roce 1974. Verze B3 pro pilota a až pět cestujících má vyšší výkon, protože je poháněna silnějším motorem Arriel 2 o výkonu 632 kW s digitálním řízením, které je zálohované mechanicky. Stroj s maximální vzletovou hmotností 2250 kg je určen i do extrémních podmínek včetně vysokohorských, i když je jen jednomotorový. Má dostup až 4600 m a vytrvalost čtyři hodiny. Cestovní rychlost činí 245 km/h, maximální 287 km/h.

Vrtulník Airbus AS350 B3 společnosti Soloy, která dopravu na aljašský ledovec zajišťovala.
Byl vůbec prvním vrtulníkem, který přistál na Mount Everestu, byť ten svou výškou 8848 metru překračoval i dostup upravené verze, jež činila 7000 m.