Článek
Přistání bylo úspěšné, funkce přistávacího háku byla už dříve pečlivě otestována při pozemních zkouškách.
„Vítejte na palubě USS Nimitz. Je to velmi významný historický den pro námořní letectvo, americké námořnictvo i námořní pěchotu, poprvé jsme přivítali F-35C na palubě letadlové lodi,” řekl po dosednutí stroje viceadmirál David Buss.
Mluvčí společnosti Lockheed Mike Rein k přistání na palubě a následným zkouškám řekl: „Bude to další milník v programu pro plány námořnictva dosáhnout operační způsobilosti.”
Během dvou týdnů se budou testovat starty s pomocí katapultu a přistání s pomocí háku, který musel být po prvních pozemních zkouškách upraven. Budou také srovnávány jeho výkony s hlavním bojovým letadlem US Navy F/A18-E/F Super Hornet.
Testovat se bude i bezpečnost, protože jde o první jednomotorový námořní stíhací letoun od zařazení strojů F-8 Crusader a první útočný jednomotorový stroj od zařazení z něj odvozeného A7- Corsairu, v obou případech jde o stroje z šedesátých let.
Americké námořnictvo bude poslední složkou, která stroje F-35 zařadí do výzbroje palubního letectva v roce 2018. Jako první to plánuje v červenci námořní pěchota, kde mají stroje F-35 nahradit kolmostartující AV-8B Harriery, a o rok později letectvo USAF.
Lightning II je první letoun, který byl od počátku vyvíjen pro více složek amerických ozbrojených sil a bude zaveden do jejich výzbroje. První pokus z konce šedesátých let se strojem F-111 selhal, když se ukázalo, že se pro námořnictvo nehodí.
Letectvo i námořnictvo sice využívaly občas stejné typy bojových letadel, ta však byla původně vyvíjena jen pro jednu složku, většinou USAF přebíralo námořní stroje, což je případ F Phantomu i A-7 Corsairu.